مستندات علمي و باستان شناسي- (چگونه فرعون و لشکريانش گرفتار عذاب الهي شدند.؟)

منطقه” نويبه” در عربستان براي تمام پيروان مذاهب الهي و بخصوص پيروان حضرت موسي (ع) مکان مقدسي ميباشد . اين منطقه همانجايي است که حضرت موسي (ع) و پيروانش بعد از گذشتن از درياي سرخ و نجات از دست فرعون و همراهانش , محل سکونت او و يارانش شد . امروزه مردمان ساير کشورها با مذاهب مختلف از قبيل مسلمان و مسيحي و يهودي به اين مکان مي ايند تا يادگار ان دوران را بچشم ببينند . مکاني که هنوز هم ميتوان خشم الهي را در انجا احساس کرد . ستوني که ياران حضرت موسي (ع) به دستور او ساختند (اين ستون را امروز با نام کلومن يا يادگار موسي کليم ميشناسند ) تا يادگار عذاب و رحمت الهي – براي نسل امروز باشد – شايد همين احساس باعث شد تا ” روني وايت ” از خود بپرسد آيا براستي عذابي در کار بوده است؟! در اطراف او يک ستون و خرابه هاي باقي مانده از روزگاران بسيار دور قرار داشت – و روبروي او درياي قرار گرفته بود با نام درياي سرخ … ايا اين دريا از وسط به دو نيم شده بود تا يکي از عزيزترين بندگان خدا به همراه يارانش از ميانش بگذرند!! و سپس فرعون و لشکريان با يکي از وحشتناکترين عذابهاي پروردگار روبرو شوند.؟!! ( و اترک الــبحر رهوا” انهم جند مغرقون و دريا را به ارامي ترک کن انها لشکري هستند که غرق خواهند شد . 25 / دخان) همين سئوال باعث شد تا يکي از سخترين و پيچيدترين عمليات باستان شناسي توسط ” روني وايت ” و يارانش اغاز شود . در بين محققان و انديشمنداني ” روني وايت ” چهره شناخته شده اي ميباشد .. اولين کار تحقيقاتي او جستجو براي يافتن نشانه هاي از کشتي حضرت نوح (ع) بود . او موفق شد مدارک و مستنداتي را که قبل از او بصورت پراکنده منتشر شده بود را بصورت کتابي کامل منتشر کند .

آيا او مي توانست نشانه هاي از عذاب الهي را که دشمنان حضرت موسي (ع) گرفتار ان شده بودند را بيابد.؟! اين عمليات تنها يک عمليات باستان شناسي نبود – بلکه معبري بود به عمق حقيقت تاريخ … ” وايت ” براي تهيه بودجه اين کار عظيم نياز به يک حامي مالي قوي و يک تيم زبده از محققين ساير علوم و رشته هاي ديگر داشت . کارشناسان موزه لور پاريس اين کار را يک کار نشدني و يک تلاش بيهوده مي دانستند – زيرا وايت تصميم داشت درياي سرخ را وجب به وجب جستجو کند و پيدا کردن اثار يک چنين پديده اي انهم در عمق دريا و با گذشت چيزي حدود 3500 سال تقريبا” يک کار محال بنظر ميرسيد . عاقبت يک ميليادر سعودي بنام “محمد سليمان “حاضر شد بودجه اين عمليات گسترده را تقبل کند . محققين و دانشمنداني از کشور فرانسه – المان – امريکا حاضر شدند وايت را در اين راه همراهي کنند . ابتدا بايد مشخص مي شد که حضرت موسي (ع) و يارانش از کجا به راه افتاده اند و کدام فرعون مغضوب پروردگار شده است .. کوچکترين مدرک ميتوانست انها را به سر منزل اصلي برساند .. همانگونه که در بالا عنوان شد منطقه” نويبه” در عربستان اخرين ايستگاه حضرت موسي (ع) و يارانش بوده است . يک مورخ يوناني اشاره کوتاهي به اين واقعه عظيم کرده است . او ميگويد : حضرت موسي (ع) و يارانش از شمال منطقه جيزه (هيليوپوليس ) براه افتاده و بعد از گذشتن از کوه ها و بيابانهاي سينا خود را به منطقه ي (هايروت ) نزديک به ابهاي خليج عقبه رسانده اند – مورخ يوناني – اينجا را محل غرق شدن لشگريان فرعون مي داند .

روايت ديگر که توسط مورخان مصري بعد از گذشت 1800 سال بعد از آن واقعه نگارش شده است ,حکايت از ان دارد که حضرت موسي (ع) از منطقه نزديک جيزه حرکت کرده و بعد از گذشتن از رودخانه سينا ( امروزه اين رودخانه را با نام خليج سوئز ميشناسيم ) وارد منطقه بنام الطور در صحراي سينا شده و سپس خود را به نزديکي خليج عقبه امروزي رسانده و بعد از گذشتن از ان در ” نويبه ” سکنا گزيدن . بررسي چنين منطقه اي با چنين ابعادي که شامل دو منطقه دريايي ميشود تقريبا” يک کار غير ممکن بنظر مي رسد . ” روني وايت ” در کتابش ميگويد : بعد از کسب اجازه مسئولين مصري و عربستان سعودي بيش از 3000 پرواز بر روي منطقه انجام شد, اما هيچ نشان قابل اعتمادي بدست نيامد . ” روسي پترسون ” يکي از همراهان ” وايت ” با ابزار الات پيشرفته تمام ساحل عقبه را چه در مرز مصر و چه در مرز سعودي با وسواس زياد مورد کنکاش قرار داد. . تيم ديگري تاريخ مصر باستان را مطالعه ميکردند . انها ميخواستند بدانند کدام فرعون مورد غضب پروردگار يکتا قرار گرفته بود . ‏ ? 77 ? طه : و در حقيقت به موسى وحى کرديم که :بندگانم را شبانه ببر، و راهى خشک در دريا براى آنان باز کن که نه از فرارسيدن[ دشمن ]بترسى و نه[ از غرق شدن ]بيمناک باشى. نقشه هايي که توسط ماهواره ها تهيه شده بود – به تيم تحقيقاتي ” روني وايت ” جان تازه اي بخشيد . در اين تصاوير نقطه اي در خليج عقبه که به درياي سرخ منتهي مي شد وجود داشت که عمق ان نسبت به مکانهاي ديگر کمتر بود – ايا حضرت موسي (ع) و يارانش از اين منطقه عبور کرده بودند.؟ آيا فرعون و لشکريانش در اين مکان به عذاب الهي گرفتار شده بودند.؟! اين سئوالاتي بود که ” روني وايت ” و تيم همراهش را لحظه اي ارام نمي گذاشت . چهار غواص با مليتهاي گوناگون کار اکتشاف دريايي را به سرپرستي ” جاناتان گري ” به عهده داشتند . اولين غوص در امتداد مرزهاي ساحلي سينا انجام شد , ” جاناتان گري ” ميگويد : کار بسيار سخت و طاقت فرسائي بود – کار باستان شناسي انهم در زير اب انسان را خيلي زود خسته مي کند – اما همه ما سختي کار را ميدانستيم – گاهي بايد ماسه ها را تا عمق 5 متري کنار ميزديم – گاهي بايد صخره اي را جابجا ميکرديم .. کار زير آب به دليل شرايط متفاوت بسيار سخت و طاقت‌فرساست و بويژه اين که در چنين کاوشهايي بايد نهايت ظرافت و دقت را نيز در نظر داشت. براي اين منظور گروههاي فني و علمي زيادي بايد با يکديگر همکاري ميکردند . بعد از گذشت 6 ماه اولين نشانه ظاهر شد . يکي از غواصان مرجان عجيبي را در عمق اب مشاهده کرده بود, ان مرجان در واقع چرخ ارابه اي بود که افسران بلندپايه مصري اجازه سوار شدن بر ان را داشتند .

بلافاصله پمپ هاي تخليه ماسه کار لايروبي را اغاز کردند . اخبار اين اکتشاف خيلي زود به مقامات سعودي رسيد و منطقه بسرعت در محاصره ماموران امنيتي قرار گرفت . ” روني وايت ” ميگويد : بعد از 34 روز من هم لباس غواصي بتن کردم و همراه غواصان به زير اب رفتم . باور کردني نبود – چرخهاي ارابه ها – سپرهاي نظامي و وسايلي که بخاطره شرايط محيطي فرم خود را از دست داده بودند . غواصان توانسته بودند مقداري استخوان اسب و همچنين استخوان انساني را از عمق دريا بالا بياورند . نام ” روني وايت ” و همراهانش براي هميشه در تاريخ ثبت شده بود .. انها توانسته بودند مدارکي از يک عذاب الهي را براي نسل امروز جمع اوري کنند . بازسازي يک فاجعه الهي (رامسس دوم – فرعوني که مورد غضب پروردگار قرار گرفت) فَالْيَوْمَ نُنَجِّيکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آيَةً وَإِنَّ کَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُون پس امروز نجات ميدهيم بدنت را تا باشي براي ايندگان نشانه اي و همانا بسياري از مردم از نشانه هاي ما غافلند . 92 – يونس يکي از سئوالاتي که باستان شناسان و همچنين محققان بدنبال پيدا کردن جوابي براي ان هستند, فرعوني است که مورد غضب پروردگار يکتا قرار گرفت است . اکثر مورخان اعتقاد دارند ” رامسس دوم ” فرعون معاصر حضرت موسي (ع) بوده است . مفسران قران مجيد هم بر اين عقيده هستند ,شرح حالي که در ايات قران وجود دارد بيشتر از همه با رامسس دوم مطابقت دارد – که در طول مطلب به ان اشاره خواهم کرد . رامسس دوم پادشاهي است که در جنگ جان خود را از دست داده است – متاسفانه کتيبه هاي و ستون هاي تاريخي که در وصف پادشاهان حک مي شده است اطلاعات زيادي در اين زمينه به ما نميدهد, براي مردم و بخصوص وارثان تاج و تخت اين لکه ننگي بوده که در تاريخ از خدايشان به عنوان يک شکست خورده ياد شود . در اينکه موميايي رامسس دوم فاقد زخم يا جراحات ناشي از جنگ باشد- شکي وجود ندارد ..

و همين ادعا ميتواند نشاني از غرق شدن اين فرعون به امر پروردگار باشد . ” رامسس کبير يا رامسس دوم ” در سن 22 سالگي به فرمانروائي مصر ميرسد و تا سن 92 سالگي مناطق بسياري را با جنگ و خونريزي تصرف مي کند . او کشورگشائي بسياري در فلسطين – لبنان – سوريه – ترکيه داشته است و بخاطره خراجهاي که از حکام ديگر ولايات ميگرفته- ثروت بيشماري را جمع آوري مي کند . در کتيبه هاي بجامانده از رامسس دوم به عنوان پروردگار و خداوند بي همتا ياد شده است . مجسمه غولپيکر او امروزه بازديدکنندگان بسياري را مجذوب خود کرده است

 

به اشتراک بگذارید