“یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت خالصانه است”  پیامبر اکرم (ص)

در یک سحرگاه سرد ماه ژانویه، مردی وارد ایستگاه متروی واشینگتن دی سی شد و شروع به نواختن ویلون کرد.

این مرد در مدت ۴۵ دقیقه، شش قطعه از بهترین قطعات باخ را نواخت؛ از آنجا که شلوغ‌ترین ساعات صبح بود، هزاران نفر برای رفتن به سر کارهایشان به سمت مترو هجوم آورده بودند.

سه دقیقه گذشته بود که مرد میانسالی متوجه نوازنده شد. از سرعت قدم‌هایش کاست و چند ثانیه‌ای توقف کرد، بعد با عجله به سمت مقصد خود براه افتاد.

یک دقیقه بعد، ویلون‌نواز اولین انعام خود را دریافت کرد؛ خانمی بی‌آنکه توقف کند یک اسکناس یک دلاری به درون کاسه‌اش انداخت و با عجله براه خود ادامه داد.

چند دقیقه بعد، مردی در حالیکه گوش به موسیقی سپرده بود، به دیوار پشت‌ سر تکیه داد، ولی ناگهان نگاهی به ساعت خود انداخت و با عجله از صحنه دور شد.

کسی که بیش از همه به ویلون‌نواز توجه نشان داد، کودک سه ساله‌ای بود که مادرش با عجله و کشان کشان او را به دنبال خود مي‌كشيد. کودک یک لحظه به تماشای ویلون‌نواز ایستاد و مادر اين‌بار او را محکم‌تر کشید. کودک در حالیکه همچنان نگاهش به ویلون‌زن بود، همراه با مادر به راه افتاد؛ مشابه اين صحنه، با چند کودک دیگر نیز تکرار شد.
در طول مدت ۴۵۵ دقیقه‌ای که ویلون‌نواز می‌نواخت، تنها شش نفر، لحظاتي توقف کردند. بیست نفر انعام دادند، بی‌آنکه مکثی کرده باشند و سی و دو دلار عاید ویلون‌نواز شد.

 وقتی که ویلون‌زن از نواختن دست کشید و سکوت بر همه جا حاکم شد، نه کسی متوجه شد، نه کسی تشویق کرد، و نه حتي کسی او را شناخت.

هیچ کس متوجه نشد که این ویلون‌نواز كسي نيست جز جاشوا بل، یکی از بهترین موسیقی دانان جهان، كه اينك یکی از پیچیده‌ترین قطعات نوشته شده برای ویلون به ارزش سه و نیم میلیون دلار را در مترو نواخته است.

جاشوا بل، دو روز قبل از نواختن در سالن مترو، در یکی از سالن‌هاي تاتر شهر بوستون برنامه‌ای اجرا کرد که تمام بلیط هایش با قیمت متوسط یک‌صد دلار پيش‌فروش شده بود.

نواختن جاشوا بل در ایستگاه مترو بخشی از تحقیقات اجتماعی برای سنجش توان شناسایی، سلیقه و اولويت‌‌های مردم بود كه از سوي واشینگتن‌پست ترتیب داده شده بود با اين موضوع كه:

«آیا ما در شرایط معمولی و ساعات نا‌مناسب، قادر به مشاهده و درک زیبایی هستیم؟ لحظه‌ای برای قدر‌دانی از آن توقف می‌کنیم؟ آیا نبوغ و شگردها را در یک شرایط غیرمنتظره می‌توانیم شناسایی کنیم؟»

 

 

 

به اشتراک بگذارید