هدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی آن، بهره بردن از منافع جسمانی و روانی این ماه مبارک است. البته ماه رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و تحمل بیشتری است اما با یک برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر می توانیم بدون هیچگونه مشکلی از مزایای آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.
دانستني هاي تغذيه در ماه رمضان

هر ساله پس از ماه مبارک رمضان، اغلب يا افزايش وزن پيدا مي کنيم يا ضعيف شده و دچار بيماري‌هاي گوارشي مي شويم. اين عوارض از آن جا ناشي مي شود که ياد نگرفته ايم اصولي روزه بگيريم . پرخوري و بدخوري دليل عمده اين عوارض است.

تغذيه صحيح در ماه رمضان بسيار اهميت دارد و بايد مواد غذايي مانند گوشت، مرغ، ماهي، لبنيات و سبزي ها، قسمت اعظم رژيم غذايي شخص را در برگيرد.

مصرف تمام مواد غذايي بايد بر اساس اصول و برنامه باشد.مثلاً اگر مي گوييم لبنيات خوب است، بايد در نظر داشته باشيم که مصرف بالاي لبنيات بدون مصرف آب به ميزان کافي، ايجاد سنگ‌هاي مجاري ادراري را بسيار افزايش مي دهد.

رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند. زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.
يک رژيم غذايي متعادل براي حفظ سلامت و فعاليت فرد در طول ماه رمضان کافي است. اختلالات به وجود آمده در اين ماه، حاصل مصرف زياده از حد غذا، مصرف نامتعادل غذا و خواب کم است .

سحر:
سحري را سبک مصرف کنيد.
افطار:
نياز فوري بدن هنگام افطار، به دست آوردن يک منبع انرژي به شکل گلوکز(قند خون) براي هر سلول زنده بخصوص سلول‌هاي مغز و اعصاب است. خرما و آب ميوه منابع خوب قند هستند؛ بنابراين هنگام افطار مصرف خرما، آب ميوه، سوپ سبزيجات با رشته به منظور حفظ تعادل قند، آب و مايعات بدن توصيه مي شود.
شام:
– گروه گوشت: مرغ، گاو، گوساله، ماهي و …
– گروه نان وغلات: اين گروه منبع خوبي از کربوهيدرات‌هاي مرکب به شمار مي آيند و تأمين کننده انرژي، پروتئين، مواد معدني و فيبرهاي غذايي مي باشند.
– گروه لبنيات ( شير، ماست، پنير و…) شير و محصلات لبني منابع خوب پروتئين و کلسيم هستند که براي حفظ بافت بدن و عملکرد‌هاي متعدد فيزيولوژيک ضروري مي باشد.
– گروه سبزيجات: سبزيجات منبع خوب فيبرهاي غذايي، ويتامين A و ساير مواد شيميايي گياهي به شمار مي آيند که آنتي اکسيدان هستند. اين مواد در جلوگيري از سرطان، بيماري‌هاي قلبي-عروقي و بسياري از بيماري‌هاي ديگر مفيدند.

– گروه ميوه ها: ميوه را به عنوان آخرين قسمت شام يا فاصله کمي بعد ازشام مصرف کنيد تا باعث سهولت هضم غذا شد، از بروز برخي مسائل جلوگيري کند. ميوه‌هاي ترش، ويتامين C بدن را فراهم مي کنند. ميوه‌ها منبع خوبي از فيبرهاي غذايي هستند . ميوه‌ها و مخلوطي از مغزها را مي توان بعد از شام يا قبل از خواب مصرف کرد.

15 نکته تغذیه ای مهم در ماه رمضان

1) برای اینکه کمتر هنگام روزه داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سویس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنید.

2) سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید.

3) خوردن مواد  شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.

4) بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.

5) سعی کنید در ماه رمضان میوه های آب دار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

6) بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر به جای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنید.

7) خوردن 8 تا 12 لیوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب می شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید.

8) برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید. در ضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروید.

9) بهتر است افطار خود را با یک استکان آب ولرم یا یک فنجان شیر و عسل باز کنید و از خوردن غذا و شیرینی جات فراوان هنگام افطار بپرهیزید تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشوید.

10) سعی کنید وعده های غذایی مانند پلو و خورشت را دو ساعت بعد از افطار میل کنید تا هضم آن آسان باشد.

11) برای جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.

12) ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می کند.

13) وعده سحری را به هیچ عنوان حذف نکنید زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.

14) نان و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یک لیوان شیر از بهترین خوردنی ها برای سحر محسوب می شود زیرا علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیار است.

15) برای اینکه در طول روز کمتر تشنه شوید بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از کربوهیدرات هایی همچون نان و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنید. این مواد سبب می شود گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی شود.