گزارش فعالیت 9 ماهه مؤسسه مهر امام هادی (ع) در شهرستان محروم قلعه گنج ( جنوب استان کرمان) و تشکیل یک شبکه بومی حمایت از ایتام

تجربه شیرین قلعه گنج(دستاوردهای 9 ماهه فعالیت در قلعه گنج)

 خیریه ماه از آبان ماه سال 95 تکفل و حمایت از ایتام را در منطقه قلعه گنج شروع نمود.از فوائد این اقدام سامان دهی شبکه ای بومی در منطقه برای حمایت از ایتام بود.

 به فضل الهی تشکیل این درهفت مرحله محقق شده است:

1 _ دریافت پیشنهاد:

خیریه ماه پس از چند سال تکفل ایتام و فعالیت در شهر قم، این آمادگی را پیدا کرده بود که عرصه فعالیت خود را به دیگر شهرها گسترش دهد.

   لذا مؤسسه با دریافت اطلاعاتی مبنی بر وجود شرایط و مقدمات لازم برای تکفل ایتام در منطقه‌ای محروم و دور افتاده به نام قلعه گنج، این پیشنهاد را به فال نیک گرفت و از پیشنهاد دهنده درخواست توضیحات و اطلاعات تکمیلی کرد.

 2 _ بررسی و تصویب پیشنهاد:

   میزان فراهم بودن شرایط و مقدمات کار برای این منطقه در چند جلسه مورد گفتگو، مشورت و بررسی قرار گرفت و نهایتا به تصویب رسید.

 

 3 _ طراحی ساز و کار:

  با تصویب پیشنهاد تکفل ایتام در شهرستان قلعه گنج؛ بر پایه شناخت منطقه، امکانات و نیروهای بومی مورد اطمینان؛ ساز و کاری برای شروع فرآیند تکفل ایتام طراحی شد.

 

 4 _ گام اول:

در اولین گام چند جلسه توجیهی و هماهنگی در قلعه گنج برگزار شد. بصورت آزمایشی توسط دو نیروی خانم بومی و مورد اطمینان شناسایی و بازرسی از منازل ٢٠ یتیم آغاز و پرونده‌ها تشکیلگردید. هرکدام از این دو خانم مسؤل منطقه محل سکونت خود شدند..

هر پرونده بعد از بازرسی حضوری، استعلام از نهادهای حمایتی و تحقیقات محلی؛ تأیید و برای مؤسسه مهر امام هادی ع در قم ارسال و بعد از تایید نهایی، همه چیز برای اولین پرداخت حقوق ماهیانه ایتام در قلعه گنج فراهم شد..

دراذر ماه اولین حقوق ماهیانه به حساب مسولین ایتام این دو منطقه واریز شد. این دو عامل طبق لیستی که در اختیار داشتند اقدام به رساندن حقوق به خانواده‌های تحت پوشش نمودند.

5_ گام دوم:

در مرحله بعد ضمن اضافه شدن دو مسؤل (دو منطقه) و رسیدن ایتام عزیز تحت پوشش به عدد40، دغدغه رسیدگی به برخی مشکلات مادی و روحی در این مسولین مناطق چهارگانه قوت گرفت. بنابراین برای هر خانواده پرونده‌ای جهت ثبت حقوق ماهیانه، کمک های متفرقه، مشکلات خانواده و…  تشکیل شد و به لطف خدا گهگاه در حد توان مؤسسه و احیانا توان محلی، گره هایی از این خانواده ها گشوده شد.

 

  6 _ گام سوم: تشکیل شبکه بومی حمایت از ایتام

طی چند ماه به مرور تعداد ایتام در این ۴ منطقه به حدود ٩٠ رسید.اتفاق مهم در این مرحله تشکیل شبکه‌ای متشکل از خانمهای بومی توانمند با دغدغه ایتام و نیازمندان بود. در واقع هر کدام از این خانم های محترم در منطقه محل سکونت خود، مسئولیت سرکشی و رسیدگی به خانواده ایتام را برعهده گرفته است و فضای روستایی منطقه باعث شده است که خانم های مسول شناخت خوبی از همه خانواده‌های ایتام و نیازمند داشته باشند

  7 _ تکمیل شبکه حمایت از ایتام شهرستان:

در دو ماه اخیر با اضافه شدن ۵ خانم دیگر برای سایر مناطق شهرستان، پوشش شبکه بر همه شهرستان تکمیل شد و بعد از ماه مبارک رمضان با همکاری صمیمانه این عزيزان قلعه گنجی و حمایت خیرین عزیزمون، توانستیم تعداد ایتام تحت پوشش را به ١٨٢ فرشته زمینی برسانیم.

طی جلسات و گفتگوهایی که با این مسئولین ایتام داشته ایم؛ الحمدلله همینک این شبکه حمایتی بومی تثبیت شده است.

شاید بتوان مهمترین ثمره ورود مؤسسه مهر امام هادی ع به این شهرستان را تشکیل این شبکه حمایتی بومی دانست.

زیرا منطقه ی محرومی که غالباً عادت داشته دیگران از شهرهای بزرگ و… برای کمک آنها بیایند و یا چشم به حمایت های دولتی داشته اند، همینک خودشان برای حمایت از ایتامشان به پا خاسته اند.

با این نگاه؛ در این مدت موارد زیادی دیده شد که این خانمهای مسئول ایتام، گره هایی را خودشان یا با کمک نمازگزاران مساجدشان، یا با همراه کردن بستگان و همسایگانشان؛ باز کرده‌اند و این برای آن مناطق بسیار امید بخش و مهم است.

 اکنون که این سطور را میخوانید؛ ماهانه ١٨٢ یتیم تکفل شده توسط مؤسسه مهر امام هادی ع در شهرستان قلعه گنج توسط این ٩ نفر خانم از اهالی محترم و دلسوز؛ به دستشان می‌رسد.

این خانم ها به طور مستمر در ارتباط با این خانواده ها هستند و در جریان جزئیات و مشکلات زندگی خانواده‌های ایتام قرار دارند.

در گروه تلگرامی و گهگاه در جلسات حضوری، برای کمک های رسیده مثل قربانی، پوشاک و…  و همچنین ساخت و ترمیم منازل و بیماری و تحصیل این خانواده‌ها؛ تصمیم‌گیری جمعی می‌شود و در این میان اولاً کمک ها دقیق و عادلانه توزیع می‌شود و ثانیاً کار جمعی و شبکه‌ای را هم تجربه می‌کنند.

الحمدلله در این مدت کوتاه با حمایت خیرین گره های مالی زیادی از این خانواده‌های ایتام باز شده است، کمک های معیشتی خوبی به عزيزان رسیده است، تاکنون سه منزل ساخته شده است و تعدادی در دست اقدام هستند.

الحمدلله رب العالمين مرداد ماه ٩۶
مهدی قدمگاهی خراسانی

سفرنامه قلعه گنج و داستانی از ایتام موسسه ـ بهمن 1395 
گزارش تصویری سفر به قلعه گنج ـ مهدی قدمگاهی

به اشتراک بگذارید