شهرستان رودبار جنوب و روستاهای حاشیه آن از مناطق بسیار محروم در استان کرمان می باشد. با مهیا شدن زیرساختهای لازم، امکان کمک به ایتام این منطقه برای همیاران عزیز فراهم گردیده است. دوستانی که مایل به تکفل ایتام این دیار می باشند می توانند از طریق فرم تکفل ایتام و ذکر رودبار در توضیحات اقدام به درخواست پرونده کودکان نمایند.

 

توضیحات تکمیلی

تکفل حدود 200 فرشته کوچک از شهرستان قلعه‌گنج و روستاهای اطراف آن و تشکیل یافتن یک شبکه حمایتی از معتمدان و دلسوزان بومی در این منطقه در یک سال اخیر تجربه‌ای ماندگار برای موسسه ما بود. موفقیت‌ها و بازخوردهای خیلی خوب این تجربه ما را بر آن داشت تا این شیوه را در منطقه محروم دیگری گسترش دهیم. بنابراین بعد از بررسی و تحلیل چند منطقه، پیشنهاد شهرستان محروم رودبار جنوب به تصویب هیئت مدیره موسسه رسید و با سفر یکی از اعضای هیئت مدیره در شهریورماه به این شهرستان مقدمات کار پیگیری شد و همینک بعد از چند جلسه توجیهی حضوری و مجازی 50 فرشته کوچک در شرف پیوستن به خانواده‌ی مؤسسه مهر امام هادی ع هستند.

 

رودبار جنوب کجاست؟

این شهرستان بعنوان یکی از محرومترین مناطق استان کرمان از شرق در مجاورت استان سیستان و بلوچستان و از جنوب با قلعه گنج همسایه است. فاصله شهرستان رودبار جنوب با مرکز استان 330 کیلومتر است.

 

وضعیت معیشتی در این شهرستان چگونه است؟

رودبار جنوب حدود 128 هزار نفر جمعیت دارد که 23 هزار نفر آنها در مناطق شهری ساکن هستند. این شهرستان مانند قلعه گنج دچار نقصهای فراوانی در زیربناهای عمرانی مثل راه، آبرسانی، برق، گاز و… است، همچنین فقر اقتصادی و بیکاری فراگیر، خشکسالی سنگین، مشکلات بهداشتی و درمانی گسترده و… ؛ تن نحیف و رنجور منطقه را بی وقفه آزار می دهد و هر شخص آشنا با منطقه به روشنی میبیند که راه طولانی تا حل مشکلات اساسی این خطه باقی مانده است.

غالب فعالیت مردم کشاورزی و دامپروری به صورت خرد می باشد. در فضای شهری بیشتر فعالیت ها در حوزه خدماتی است و قشر کارمند بیشتر جذب حوزه آموزش پرورش می باشند. سبک زندگی تلفیقی از سنتی ـ مدرن و با توجه به بافت فرهنگی منطقه و بلوچ بودن مردم این منطقه و قرار گرفتن بین بلوچستان و جنوب کرمان هر چه از زهکلوت به سمت دلگان می رویم بافت سنتی تر و گرایش به بلوچ ها بیشتر و هر چه به مرکز شهرستان رودبار می رویم فرهنگ جنوب کرمانی و هرمزگانی هم مشاهده می شود. به دلیل خشکسالی های اخیر و همچنین احداث سد جیرفت کشاورزی و دامپروری در سالهای اخیر در این منطقه با چالش جدی مواجه شده است.

 

این منطقه کمتر مورد توجه نهادهای حمایتی بوده است

هر چند اقدامات فراوانی توسط نهادهای دولتی و مردمی صورت گرفته است، ولی هنوز غبار محرومیت از چهره این خطه زدوده نشده است، مخصوصا اینکه این منطقه مانند برخی مناطق محروم دیگر مثل قلعه‌گنج و بشاگرد و… نیست و کمتر مورد عنایت و توجه نهادهای مردمی و دولتی قرار گرفته است.