بسمه تعالی

جلسات آفتاب و مهتاب (ویژه دختران و پسران) در سه مقطع سنی (12-7)، (16-12) و (۲۱- ۱۶) تشکیل می شود که تعداد بچه ها بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر در هر هفته متغیر هستند. این جلسات هر هفته یک بار برقرار می باشد.

محتوای آموزشی این جلسات شامل دو بخش می باشد:
۱) قرآن و معارف اسلامی (۴۵ دقیقه)
۲) آموزش مهارت های اجتماعی با محوریت هوش هیجانی (خود آگاهی، احساسات و…) (۴۵ دقیقه)

گزارش دی و بهمن ماه جلسات مهتاب (دختر خانمها)

جلسات مهتاب در ۸ کلاس برای دختران موسسه در روزهای پنج شنبه در دو نوبت صبح وعصر برگزار می شوند که در سه مقطع سنی 12-7 سال، ۱۶-12 سال و 23-16 سال رده بندی شده است. این جلسات در پنج مکان جمکران، خیابان شهرقائم، خیابان کلهری، خیابان کوثر و خیابان شاه ابراهیم تشکیل می شوند. محتوای درسی جلسات مهتاب در بردارنده دو بخش:
الف) انس با قرآن و اهل بیت ع و ب) مهارت های زندگی (هوش هیجانی) است.

محتوای آموزشی بخش انس با قرآن واهل بیت (ع) که به شرح زیر می باشد:
مقطع سنی ۲۱-16: قرائت سوره نساء و شرح خطبه متقین
مقطع سنی ۱۳- ۱۵: قرائت جزء۲۸ و کتاب فرهنگ نامه سبک زندگی.
مقطع سنی 12-7: قرائت جزء۳۰، کتاب ۹۲ درس سازنده از زندگی پیامبر (ص)،کتابک مدرسه آداب، مجموعه کتب زندگینامه مختصری از دوازده امام (ع).

گزارش جلسات کلاسهای مهتاب

مقطع سنی ۲۳-16: در این ماه تا آیات36 سوره مائده تلاوت وهمچنین دعای جوشن صغیر قرائت شد. همچنین از بخش4 خطبه متقین آزمون گرفته شد. وزمانی هم به پاسخ گویی سوالات بچه ها اختصاص یافت.

مقطع سنی ۱۲-۱۶: دربخش روخوانی سوره ممتحنه تا 10(مهتاب 1)، سوره انفطار، (مهتاب 5) قرائت شد. قواعد تجوید مبحث احکام تنوین، نون ساکنه موضوع اظهار، اقلاب، ادغام واخفا برای بچه ها مرور شد.
در بخش معارف، موضوعات محبت ودوستی و ذکر مصادیق آ ن در زندگی روز مره و… از کتاب فرهنگنامه سبک زندگی بیان و مورد بررسی قرار گرفت.

مقطع سنی 12-7: سوره ضحی، انشراح، علق تا آیه 9 به همراه معنای آیات تلاوت گردید وشرح مختصری از سورها برای بچه ها بیان شد. همچنین موضوعاتی از قبیل خوشرویی، وجود آسانی ازپی هر سختی، استقامت و تحمل سختی درحفظ دین با ذکر داستانی از پیامبر (ص) و… مطرح گردید. در پایان کلاس ها نیزبچه ها بازی وتمرین سرود داشتند.

اخبار دی و بهمن ماه جلسات مهتاب:
1- کلاس جدید مهتاب 7 برای مقطع سنی 12-15 سال تشکیل شد.
2- در تاریخ 3/11/98 نشستی با بچه های مهتاب 1و2 و حضور یکی از خیرین (خانم آتش رو) پیرامون مسایل تحصیل و کار بچه ها برگزار شد.
3- برنامه دورهمی شبی در کلاس مهتاب 2 -1 در تاریخ 98/11/10 برگزار شد. در این برنامه بچه ها از نماز مغرب در محل کلاس جمع می شوند و تا صبح باهمند و برنامه هایی همچون مسابقه، تماشای فیلم، بازی و شام دارند. برای شام در این برنامه بچه ها در آشپزخانه پیتزا برای همه درست کردند.

گزارش دورهمی به قلم خانم فاطمه مبارز

بالاخره انتظار بچه ها به پایان رسید و در تاریخ 98/11/10 دورهمی در کلاس جمکران برای بچه های مهتاب ۲ و بچه های خانم فردوسی تدارک دیده شد. روز قبل به همه بچه ها اطلاع داده شده بود که دورهمی از ساعت ۱۶ تا ۱۰ صبح فردا به همراه جشنواره غذا برگذار می شود و هر کس تمایل دارد غذا های محلی بیاورد. روز دورهمی تا ساعت ۱۷ بچه ها در کلاس جمع بودند؛ سپس بچه ها باهم نماز جماعت خوانند و پس از اقامه نماز خانم جوادی پرسش نامه هایی به بچه ها داد که قرار شد به بالاترین امتیاز جایزه ای تعلق بگیرد؛ در همین هنگام خانم فردوسی با خرید های وسایل تهیه شام وارد کلاس شده و با بچه ها احوالپرسی می کند. سپس با چند نفر از بچه ها برای محیا کردن شام آن شب که پیتزا بود به آشپزخانه می رود. خانم جوادی نیز در اتاق با بچه ها اسم فامیل بازی می کند و بعد از آن بچه ها به گروه های ۶ نفره تقسیم شده ادا بازی شروع می شود. صدای خنده و هیجان بچه ها تمام کلاس را در برگفته و هر گروه برای تیم مقابل کری می خواند. ادا بازی نیز با شادی بچه ها به پایین رسید و بچه ها در این میان میوه و بولانی(غذای محلی) که دوستانشان آورده بودند را باهم می خوردند و پس از صرف شام که کمی دیر وقت شده بود، خانم جوادی فیلمی گذاشت تا بچه ها باهم تماشا کنند. آن شب نیمی از بچه ها نیمه شب به خواب رفتند و نیمی دیگر حتی بعد از خواندن نماز صبح نیز نخوابیدند و در کنار دوستانشان به گفتگو و خنده پرداختند. سپس ساعت ۹ صبح بچه ها با انرژی و شوخی در کنار یکدیگر صبحانه خوردند و بعد از صرف صبحانه هرکس با گفتگو راجب خاطرات دیشبشان با دوستان خود راهی منازلشان شدند.

گزارش دی و بهمن ماه جلسات آفتاب (آقا پسرها)

بچه‌های آفتاب١:
ـ زمان: ساعت ۹ الی ۱۱ صبح جمعه‌ها.
ـ مکان: ساختمان موسسه در محله جمکران.
ـ تعداد و رده سنی بچه‌ها: حدود ۱۰ نفر- مقطع راهنمایی و دبیرستان
ـ برنامه‌ها: قرائت و تمرین قواعد روخوانی قرآن کریم، پذیرایی و گفتگو حول مباحث اخلاقی و کتاب فرهنگ‌نامه سبک زندگی ـ گفتگو حول مسائل روزمره بچه های کلاس، سرگرمی و ورزش ( پینگ پنگ، دارت و… ).

بچه‌های آفتاب ٢ :
ـ زمان: بعد از نماز ظهر پنجشنبه‌ها.
ـ مکان: حسینه‌ای در شهر قائم قم.
ـ تعداد و رده سنی بچه‌ها: حدود ١٠ نفر ـ مقطع راهنمایی
– برنامه‌ها: قرائت و تمرین قواعد روخوانی قرآن کریم، پذیرایی و گفتگو در مورد یکی از درس‌های کتاب فرهنگ‌نامه سبک زندگی یا موضوعات مناسبتی، سرگرمی و ورزش ( دارت، بازی‌های فکری و… ).

بچه‌های آفتاب ٣ :
ـ زمان: ساعت ١٠ الی ١٢ جمعه‌ها.
ـ مکان: نیروگاه
ـ تعداد و رده سنی بچه‌ها: ۵ نفر ـ مقطع راهنمایی و دبیرستان
– برنامه‌ها: قرائت و انس با قرآن، گفتگوهایی با موضوعات معارفی و معظلات روزمره بچه‌ها، آماده کردن صبحانه، سرگرمی و ورزش.

بچه‌های آفتاب ۴ :
ـ زمان: ساعت ١٠ الی ١٢ جمعه‌ها.
ـ مکان: نیروگاه
ـ تعداد و رده سنی بچه‌ها: 8 نفر ـ مقطع ابتدایی.
– برنامه‌ها: قرائت و تمرین قواعد روخوانی قرآن کریم، گفتگو و تبادل نظر پیرامون موضوع یا داستانی از اهل بیت علیهم السلام، سرگرمی و ورزش، همیاری در تهیه صبحانه.

جلسه بچه‌های آفتاب ۵ :
ـ زمان: پنجشنبه‌ها بعد از نماز ظهر.
ـ مکان: ساختمان موسسه در محله جمکران.
ـ تعداد و رده سنی بچه‌ها: ١۵ نفر ـ مقطع ابتدایی.
– برنامه‌ها: تلاوت و همخوانی قرآن، پیگیری برنامه حفظ سوره‌های جزء 30، نماز جماعت، گفت و گوهای معرفتی، گفت و گوها و جلسات مناسبت محور، پذیرایی و سرگرمی و ورزش ( دارت، پینگ پنگ و پانتومیم و… ).

اخبار دی و بهمن ماه:
1- بچه ها بطور متوسط هر دو یا سه جلسه، یکبار برنامه تفریحی و ورزشی بیرون از جلسه داشته اند؛ مثل سالن فوتسال، فوتبال در زمین خاکی، استخر و …
2- در بعضی کلاسها جشن تولد بچه‌های کلاس جزو برنامه‌های کلاس شده است.
3- اسفند ماه بخاطر شیوع ویروس کرونا همه جلسات تعطیل بود؛ ولی مربیان سعی کرده‌اند از طریق فضای مجازی و تلفن، در این شرایط کرونایی در کنار بچه‌ها باشند.