راههای نجات خود و خانواده از آتش

در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که حضرت فرمود: « لَمّا نَزَلَت ” یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ قُواْ أَنفُسَكمُ‏ْ وَ أَهْلِیكمُ‏ْ نَارا ” قالَ النّاس کَیفَ نَقِی أَنفُسَنا وَ أَهلِینَا؟» وقتی این آیه نازل شد مردم گفتند: چگونه ما خودمان و خانوادمان را از آتش جهنم حفظ کنیم؟ پیغمبر اکرم جواب دادند: «إِعمَلُوا الخَیرَ وَ ذَکِّرُوا به أَهلیِکُم وَ أَدِّبوهُم عَلی طَاعَةِ اللهِ»کارهای خیر انجام دهید و خانواده هایتان را به آن یادآور شوید و آنها را بر بندگی خدا ادب نمائید. (مستدرک الوسائل، ج 12، ص 201)

 يکی از مهم ترين وظيفه ی والدين در خصوص  کودکان ، تربيت دينی آنهاست و يکی از شاخه های مهم در تربيت دينی ، رشد حس مسئوليت و کمک به نيازمندان و بی تفاوت نبودن نسبت به اين قشر جامعه ، در فرزندان است.

در یک روایتی از امام رضا علیه السلام آمده که حضرت فرمود: مُرِالصَّبِیَّ فَلیَتَصَدَّق بِیَدِه بِالکِسرَةِ وَ القَبضَةِ و الشَّیءِ وَ إن قَلَّ کودک را امر کن تا با دست خود صدقه بدهد، اگرچه کم باشد. (اصول کافی، ج 4، ص)

بصورت گفتاری به او امر کن این کار را بکند! حال که می خواهی دستگیری ازمستمند کنی و صدقه بدهی با دست او بده! پول را بده به او بگو: تو بده!

صدقه را تو می دهی امّا به دست او بده! ببینید امام رضا (ع) چقدر زیبا مطلب رابیان می فرماید” فَل یَتَصَدقَّ بِیَدِه/ با دست بچّه ات- قبضه را یک مُشت می گویند– می خواهی در راه خدا انفاق کنی، دستگیری از مستمندان بکنی، همبه او امر کن، هم با دست او این کار را بکن! یعنی هم گفتاری هم کرداری، هر دو با هم.

در واقع امر و تشويق کودکان به دستگيری از مستمندان ، يک وظيفه ی قرآنی نيز هست. خداوند متعال در سوره ماعون می فرمايد : ارَأَیْتَ الَّذی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ(1) فَذلِکَ الَّذی یَدُعُّ الْیَتیمَ(2) وَ لا یَحُضُّ عَلى‏ طَعامِ الْمِسْکینِ(3)

(1) آیا کسی که روز جزا را پیوسته انکار می کند دیدی؟(2) او همان کسی است که یتیم را با خشونت می راند ،(3) و ( دیگران را ) به اطعام مسکین تشویق نمی کند!

در اين سوره ، برای کسانی که روز قيامت را تکذيب و انکار ميکنند دو ويژگی ذکر شده است : کسانی که يتيم را با خشونت می رانند و کسانی که ديگران راتشويق به اطعام و غذا دادن به مساکين نمی کنند. خداوند تشويق به ياری مستندان را نشانه ای از نشانه های ايمان و اعتقاد به روز جزا دانسته است.

فرهنگ سازی در خانواده، ضرورت مضاعف در زمان حاضر:

در گذشته های نه چندان دور، ارتباطات اجتماعی به اندازه اين دوره متنزل و فراموش شده نبود. ارتباطات ساکنين در يک محله و نيز اقوام و بستگان،بسيار فراتر و کاربردی تر از امروز بود. در زمان حاضر با گسترش تکنولوژی های ارتباطی، عملا اين ارتباطات به صورت مجازی غير کاربردی و نادرست تبديل شده و شناخت و رسيدگی به حال نيازمندان واقعی در اطراف انسان  عملا بسيار سخت شده است. لذا در اين شرايط زنده نگاه داشتن روحيه ی کمک به نيازمندان مخصوصا در کودکانمان ، ضرورت بيشتری داشته و اهتمام بيشتری رامی طلبد.

راهکار ايجاد فرهنگ کمک به نيازمندان در خانواده

از آنجا که عمدتا خوانندگان اين مطلب، دارای دغدغه های دينی و هم نوع دوستی هستند و در حد توان خود کفالت يک، دو يا تعدادی از ايتام ونيازمندان عزيز را به عهده گرفته اند، بسيار نکوست در اين امر پسنديده همسر و فرزندان خود را سهيم کنند؛ و با اين کار علاوه بر اينکه انشالله از اجر شان کاسته نخواهد شد، خانواده خود را به يک تربيت دينی، زينت داده اند و به علاوه گامی در جهت اجرای دستور الهی در آيه ای که درابتدای سخن آمد – یَأ اَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ قُواْ أَنفُسَکمُ وَأَهْلِیکمُ نَارا ، ای کسانی که ايمان آورده ايد ، خود و خانواده ی خود را از آتش جهنم حفظ کنيد – و  آيه ی مکرمه سوره ماعون – وَ لا یَحُضُّ عَلى‏ طَعامِ الْمِسْکینِ، و ( دیگران را ) به اطعام مسکین تشویق نمیکند- برداشته اند.

تجربه ی شخصی اينجانب :

خيرين عزيز بسيار بجاست بخشی از کمک های ماهانه ی خود را به دست همسر وکودکانشان انجام دهند. نگارنده متن، در تجربه ی شخصی خود ، در درجه ی اول بعد از صحبت با همسر خانه دارم،  پرونده ی يکی از کودکان موسسه را به کفالت او در آوردم  و بعد گذشت چند ماه ، و با کمک خداوند متعال ، پرونده ای کودکی ديگر را جهت کفالت به فرزندم سپردم. از آنجا که فرزندان با راهنمايي اوليا پا در مسير مهم و پرارزشی می نهند نکات ظريفی را بايد در اين مهم مد نظر داشت :

الف) در انتخاب پرونده برای فرزندم سعی کردم با راهنمايي مسئولين فهيم موسسه نکات زير را اجرا کنم:

– مناسب است جنسيت فردی که  کفالت او را به فرزند خود می سپاريد با جنسيت فرزند شما يکسان باشد. در مثال خانواده ی اينجانب ، برای دخترم ، پرونده ی يک دختر خانم پيشنهاد شد.

-مناسب است سن کسی که فرزند شما کفالت او را به عهده می گيرد، از فرزند شما کوچکتر باشد. کمک به افراد بزرگتر، حس خوبی را در فرزندان ايجاد نمی کند.

– با همکاری نزديک و دلسوزانه ی مسئولين موسسه، ترجيحا درانتخاب پرونده ها دقت شد که هرچند تمام کودکان دارای معصوميتی خدادای هستند ، چهره هايي که دارای تصاويرمعصومانه تری هستند برای کفالت فرزندانمان انتخاب کنيم . اين عمل در کودکان خصوصا کم سن و سال ، پذيرش کل کار را راحت تر می نمايد.

ب) توضيحات ضروری به کودکان :

– کودکان در ابتدا با اين سئوال مواجه خواهند شد که چرا بايد به ديگران کمک کرد ؟ اولياء آن کودک کجا هستند ؟ آيا به همه بايد کمک کرد ؟ و … لازم است با صبر و حوصله پاسخ های در حد درک و توان به کودکان داده شود. در اين پاسخ ها می توان به حس نوع دوستی و انسانيت که در کودکان بصورت فطری در اوج خود می باشد اشاره کرد.

– بهتر است به کودکان آموزش داده شود از همين ابتدا سعی در مخفی  کردن اعمال خير خصوصا در بين اقوام و دوستان  داشته باشد تا روحيه ی ريا و خودنمايي که خود آفت بزرگی است در وی رشد نکند.

– مناسب است ابتدای هر ماه مبلغ کمک به همراه مبلغ پولی که ماهانه به کودک داده می شود، همزمان در اختيار وی گذاشته شود تا او احساس مالکيت برای کل وجه پيدا کرده و خود سهم موسسه را جدا کرده و مجددا به شما يا مادر خود تحويل داده تا به حساب موسسه واريز شود  و يا به کمک شما، خود شخصا اقدام به واريز وجه نمايد.

– مناسب است بين زمان تحويل وجه به فرزندان و واريز مبلغ مورد نظردر وجه موسسه ، مدتی ( حدود يک تا دو روز ) فاصله باشد، تا در اين مدت کودک احساس مالکيت کامل روی مبلغ پيدا کند و با پرداخت مبلغ بعد از يک يا دو روز، تمرين در عدم دلبستگی به مال در او تکرار شود.

– مبالغ همواره در روزهای ابتدای ماه به کودک پرداخت شود و تاکيد کنيد که قبل از هرگونه خريد و خرجی، ابتدا سهم موسسه را کناربگذارد تا او ياد بگيرد کنار گذاشتن سهم موسسه ، مهمترين رکن مالی است و قبل از اينکار نبايد هيچ مخارج ديگری را در اولويت قرار دهد.

انشالله با اين عمل فرزندانی صالح و خير و صدقه جاريه ای برای خود و عالم برزخ خود تربيت کنيم.

 موسسه مهر امام هادی:
با تشکر از این دوست عزیز.دوستان دیگر نیز می توانند دیدگاه ها و یا خاطراتشان را برای ما ارسال کنند تا برای همه  اعضای موسسه قابل استفاده باشد.

به اشتراک بگذارید