بسمه تعالی

جلسات آفتاب و مهتاب (ویژه دختران و پسران) در سه مقطع سنی (۱۲- ۷)، (۱۶- ۱۲) و (۲۱- ۱۶) تشکیل می شود که تعداد بچه ها بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر در هر هفته متغیر هستند. این جلسات هر هفته یک بار برقرار می باشد.

محتوای آموزشی این جلسات شامل دو بخش می باشد:
۱) قرآن و معارف اسلامی (۴۵ دقیقه)
۲) آموزش مهارت های اجتماعی با محوریت هوش هیجانی (خود آگاهی، احساسات و…) (۴۵ دقیقه)

 

جلسات مهتاب (ویژه دختران)

جلسات مهتاب با ۸ کلاس برای دختران موسسه در روزهای پنج شنبه برگزار می شوند. بچه ها در سه مقطع سنی ۱۲- ۷ سال، ۱۶- ۱۲ سال و ۲۱- ۱۶ سال رده بندی شده اند. این جلسات در پنج مکان جمکران، خیابان شهرقائم، خیابان کلهری، خیابان کوثر  و خیابان شاه ابراهیم تشکیل می شوند. تعداد بچه ها در این کلاس ها بین ۱۵۰-۱۲۰ نفر متغیر می باشند.

محتوای درسی جلسات مهتاب در بردارنده دو بخش: ۱- انس با قرآن و اهل بیت. ۲- مهارت های زندگی (هوش هیجانی) می باشد. اجرای جلسات بچه های مهتاب با محتوای آموزشی بر اساس کتابهای معین و توسط مربی انجام می شود:

– مقطع سنی ۲۱-۱۶: قرائت سوره بقره و کتاب مفاتیح الحیاة
– مقطع سنی  ۱۵-۱۳: قرائت جزء  ۲۹  و کتاب فرهنگ نامه سبک زندگی
– مقطع سنی ۱۲-۷: قرائت جزء ۳۰ و کتاب سرود های آسمانی، کتابچه زنگ بهداشت، کتاب خدا و قصه هایش

۱– انس با قرآن و اهل بیت

مقطع سنی ۲۱-۱۶:
در بخش انس با قرآن کریم تا  آیات 189سوره بقره تلاوت شد. موضوع راه اصلی خدا شناسی وشناخت طبیعت واختیاروآزادی انسان مورد بحث وبررسی قرار گرفت.

مقطع سنی  ۱۵- ۱۳:
ابتدا مروری بر درس های گذشته کتاب آموزش روانخوانی صورت گرفت. سپس تا درس 12(علامت مد-مخارج حروف ض.و.ط.ظ) با تمرین آیاتی از سوره مزمل در  تدریس شد
همچنین مباحث تدبری سوره جن نیز در یکی از کلاس ها ادمه دارد ونکته های سوره مزمل در مورد آثاروبرکات انس با قران وشب زنده داری بیان شد.
کتاب فرهنگ نامه سبک زندگی نیز با موضوع نماز، تلاوت قران ، دعاکردن و چهارمین نوع ارتباط با خدا همراه ذکر روایات، داستان وحکمت توسط بچه ها تدریس شد .

مقطع سنی ۱۲-۷:
این ماه در بخش روخوانی؛  سوره همزه و نبا قرأت شد. سپس کتاب سرود های آسمانی(با موضوع احسان به والدین،کلوا من طیبات…) ؛ کتاب خدا وقصه هایش(سفر به عمق دریا،دیدار خدا،پیرزن دانا) و کتاب  زنگ بهداشت(ناخن گرفتن.مسواک زدن.عطر زدن وخوشبو بودن)، خوانده وپیرامون موضوع آنها گفتگوصورت گرفت. همچنین بچه ها در مورد هدیه دادن به اعضای خانواده نقاشی کشیدند و پیرامون موضوع عیب جویی صحبت کردند.

۲– بخش مهارتهای زندگی:
ادامه موضوع جرأت مندی سبک پرخاشگرانه ، منفعل وقاطعیت به روش اجرای نمایشو سبک سوال ..آموزش داده شد.همچنین مروری برمباحث گذشته انجام گرفت.

اخبار دی ماه جلسات مهتاب
1- در بعضی از کلاس ها به مناسبت ولادت امام حسن عسگری (ع) برنامه شادی برگزار کردند.
2- تعداد 50 نفر از بچه های آفتاب و مهتاب مقطع ابتدایی میهمان دانشگاه علوم پزشکی بودند. برای مشاهده گزارش و تصاویر آن کلیک کنید
3- مسابقه ای در قالب داستان کوتاه، خاطره، دلنوشته و شعر با موضوع توصیف خانه خود در برخی کلاس های مهتاب  برگزار شد .
4-نذری (گوشت ) به بچه های مهتاب 1-2 داده شد.
5-به مناسبت وفات حضرت معصومه (س) در برخی کلاس ها زیارت نامه حضرت (س) خوانده شد و پیرامون فضایل ایشان صحبت شد.
6- به منظور تنوع و شادی بچه ها این ماه دو کلاس مهتاب 4 و 6 در بوستان نرگس برگزار شد و بچه ها ساعاتی به یاد ماندنی را سپری کردند.

 

جلسات آفتاب (ویژه پسران)

بخش آموزش موسسه امام هادی (ع) پنج کلاس (این ماه سه کلاس جدید برای بچه ها راه اندازی شد) برای پسرها برگزار می کند. بچه های کلاسهای آفتاب همگی بین ۱۱ تا ۱۵ سال سن دارند و تعداد بچه های کلاسها در حال حاضر ۵۰ نفر می باشند.

جلسه بچه‌های آفتاب ١ (جمکران):
صبح های جمعه از ساعت۹الی ۱۱ با حضور حدود ۱۵ نفر از بچه‌های مقطع راهنمایی جلسه قرائت قرآن کریم و  تمرین قواعد روخوانی تشکیل می‌شود و بعد از آن ضمن پذیرایی در مورد موضوعی کاربردی با محوريت کتاب فرهنگ نامه سبک زندگی با بچه‌ها گفتگو صورت می گیرد . همچنین در بخش مهارت های اجتماعی موضوع خودشناسی برای بچه ها تدریس و تمرین گردید. بعد از کلاس هم برنامه سرگرمی و ورزش(پینگ پنگ،دارت و پانتومیم) برقرار است.

جلسه بچه‌های آفتاب٢ (شهر قائم):
پنجشنبه ها بعد از اقامه نماز جماعت ظهربه مدت دو ساعت با حضور ۱۵ نفر از بچه های مقطع راهنمایی برنامه برنامه تلاوت قرآن کریم برقرار می شود.  سپس با محوريت کتاب فرهنگنامه سبک زندگی مفاهیم کاربردی اسلام مرور می شود و بعد از آن  بخش مهارت‌های اجتماعی با موضوع خودشناسی برای بچه ها تدریس و تمرین شد. در پایان هم برای ایجاد تنوع برنامه ورزشی  یا مسابقه برقرار است.

جلسه بچه‌های آفتاب ۳ (نیروگاه):
جمعه صبح ها در منطقه  نیروگاه با حضور ۸ نفر از بچه ها در مقطع سنی راهنمایی در مسجد امام حسین (ع) نیروگاه برگزار می شود. در این جلسه  ضمن پرداختن به قرائت و مفاهیم سوره مبارکه نبأ، برنامه کتابخوانی با محوريت کتاب فرهنگنامه سبک زندگی انجام می شود. در انتهای برنامه‌ پذیرایی و سرگرمی مثل دارت، پینگ پنگ و… برقرار است.

جلسه بچه‌های آفتاب ۴ (نیروگاه):
صبح های جمعه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ با حضور ۸ نفر از بچه‌های مقطع دبستان جهت آشنایی با قرآن کریم کتاب سرودهای آسمانی خوانده می‌شود. سپس کتاب خدا و قصه هایش بصورت جمعی خوانده می‌شود و در  مورد آن گفتگو انجام می‌شود. بعد از آن مهارت های اجتماعی با موضوع خودشناسی برای بچه ها تدریس و تمرین می شود. در انتها نیز پذیرایی و  برنامه‌های سرگرمی مثل دارت، پینگ پنگ و… برای بچه ها بر قرار است.

جلسه بچه‌های آفتاب ۵ (جمکران):
پنجشنبه‌ها ظهر در ساختمان جمکران با حضور ۱۰ نفر از بچه‌های مقطع دبستان ابتدا جهت آشنایی با قرآن کریم کتاب سرودهای آسمانی خوانده می‌شود. بعد از آن کتاب خدا و قصه هایش بصورت جمعی خوانده و در  مورد آن گفتگو انجام می‌شود؛ سپس مهارت های اجتماعی با موضوع خود شناسی برای بچه ها تدریس و تمرین می شود. در انتهای برنامه‌ها نیز پذیرایی و سرگرمی مثل فوتبال، پانتومیم و…برای بچه ها برقرار بود.

خبرها:
١. حضور در برنامه مفرح و شاد در دانشگاه علوم پزشکی قم جهت جشن شب یلدا و رصد اسمان با حضور 20 نفر از بچه‌های ابتدایی.
٢. فعالیت خیریه‌ی مناديان مهربانی بچه‌های جمکران فعالیت خود را انجام میدهد.

 

تصاویر اردوی دانشگاه علوم پزشکی قم