دسته‌ای از سوالات بسیار رایج هستند که ممکن است آن‌ها را بیش از یک بار از فرزندان خود پرسیده باشیم، ولی در عین حال، بسیاری از والدین احتمالاً از آسیب‌های ناشی از طرح این پرسش‌ها بر رابطه او با پدر و مادر اطلاع چندانی نداشته باشند.

1- « مادر یا پدر کدامیک را بیشتردوست دارید؟ » دوری کنید گاهی اوقات والدین کنجکاو می‌خواهند از ترجیحات و علاقه مندی‌های فرزندان خود مطلع شوند، که این خود نیز تصور‌ی غلط رایج بوده است.
“طبیعی است که یک کودک با توجه به سن وسال کودکی خوداحساس عمیق تری نسبت به یکی از والدین خود داشته باشد ”. از سوی دیگر مهم است که کودک را از مرحله ورود به این امر درگیرکننده ذهنی که با تشویش واحساس گناه همراه است دور نگهدارید و به او آموزش دهید که این عشق و محبت غیر قابل تقسیم بوده و علاقه‌ی کودکان به پدر و مادر یکسان و برابر است “.

2- ما نباید از فرزندانمان بپرسیم «چرا رفتار بدی دارید؟».هنگامیکه ما به کودکان می‌گوییم که بد هستید، به نظر می‌رسد که آن‌ها بصورتی خودکار اشتباهاتشان را در وجود خود باور می‌کنند که این روند بر اعتماد به نفس آن‌ها تأثیر می‌گذارد، بنابراین لازم است که در این مرحله آن‌ها را در مورد عواقب سوء رفتار‌هایی که در حال انجام آن هستند، تمرکز دهیم.

3- اگر فرزند شما با یک کودک دیگر درگیرشد، بهتر است که از او نخواهید که پاسخ دهد «چه کسی نبرد را آغاز کرد؟». “بهتر است از هر دو طرف بخواهید که در مورد اینکه چه اتفاقی افتاده است توضیح دهند و سعی کنید آن‌ها را آشتی دهید، به طوری که کودکان یاد بگیرند تا مشکل را با روش موثرتر حل کنند ” .

4- “هنگامی که شما بزرگ شدید می خواهید چکاره شوید؟ ” در واقع، این سوال بر روی ایده و برداشت او از “کار ” تاثیر می‌گذارد. برعکس انتظار ما به نگرانی‌های کودک ارتباط پیدا می‌کند که باید پرسش دیگری مطرح کرد، مثلا: “با دوستان خود در مدرسه چه کاری انجام می دهید؟ ”.

منبع:روزنامه اسپانیایی ال ماندو به نقل از سایت میگنا