جلسات آفتاب و مهتاب (ویژه دختران و پسران) در سه مقطع سنی (۱۲- ۷)، (۱۶- ۱۲) و (۲۱- ۱۶) تشکیل می شود که تعداد بچه ها بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر در هر هفته متغیر هستند. این جلسات هر هفته یک بار برقرار می باشد.

محتوای آموزشی این جلسات شامل دو بخش می باشد:
۱) قرآن و معارف اسلامی (۴۵ دقیقه)
۲) آموزش مهارت های اجتماعی با محوریت هوش هیجانی (خود آگاهی، احساسات و…) (۴۵ دقیقه)

 

گزارش خرداد تا آبان ماه 97 جلسات مهتاب:

جلسات مهتاب در 8 کلاس برای دختران موسسه در روزهای پنج شنبه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می شود (به اشتثناء یک کلاس که در صبح جمعه برگزار میشود). این جلسات در سه مقطع سنی 7-11 سال، 12-16 سال و 16-23 سال رده بندی شده است و در محله های جمکران، شهرقائم، کلهری، کوثر، شاه ابراهیم تشکیل می شود. تعداد بچه ها در این کلاس هابین 150-130نفر متغیر میباشد.

محتوای درسی جلسات مهتاب در بردارنده دو بخش: 1) انس با قرآن و اهل بیت 2) مهارت های زندگی (هوش هیجانی) است.

البته با توجه به مناسبت ها موضوعاتی خارج از برنامه آموزشی برای فرشته های مهتاب بیان می شود.

الف) انس با قرآن واهل بیت

مقطع سنی 16-23سال:
در بخش روان خوانی آیات 210 تا پایان سوره بقره و سوره آل عمران تا آیه 61 تلاوت شد. همچنین موضوعاتی ذیل آیات خوانده شده از جمله متصف شدن به صفاتی همچون انفاق وجهاد در راه خدا، معنای هجرت، انواع مردم از حیث ایمان، ذکر برخی خصوصیات منافقین ودلیل تکرار بعضی آیات.

مقطع سنی 13-16:
آیاتی از سوره های  قیامت، انسان، مرسلات تلاوت شد و مباحث گذشته مرور شد. همچنین موضوعاتی در مورد قیامت و موضوعاتی از کتاب فرهنگ نامه سبک زندگی مبحث ارتباط با خلق خدا صفحه 40 به همراه ذکر داستان و روایت 50 بیان و مورد بررسی قرار گرفت.

با مصادف شدن با ایام محرم وصفر مباحثی پیرامون شخصیت بانوی کربلا حضرت زینب (س )، عبرت های داستان حضرت رقیه (س) و نقش آن حضرات ودیگر زنان عاشورایی در بقای اسلام، درس عبرت از وقایع عاشورا و نقش دختران امروز در حفظ شعائر اسلام و… بیان شد. همچنین پیرامون وقایع عاشورا شبهات بچه ها پاسخ داده شد.

در بخش آموزش روان خوانی، حروف ناخوانا کامل بیان وتکرار گردید.

مقطع سنی 7-12:
در بخش روخوانی؛  سوره فیل، بلد، شمس، لیل و آیات واقعه قرائت شد. همچنین توضیحاتی از کتاب خدا و قصه هایش ( پیرامون پند ابوذر، امید به خدا و… )، و کتاب سرودهای آسمانی (شکرخدا، فواید نگهداری از درختان و مراقبت از اعضای بدن و آشنایی با لغت های عربی، آداب خوابیدن، لباس پوشیدن، مسجد رفتن و…) برای بچه ها بیان شد.

در ضمن به منظور شادی و تنوع و بالا بردن کار گروهی در بچه ها، خواندن سرود دسته جمعی با توجه به برخی مناسبت ها، همخوانی برخی سور قرآن، نقاشی وانواع بازی ها از جمله دارت و … برای این مقطع سنی در کلاسها انجام می شود.

ب) بخش مهارتهای زندگی:

مروربرخی مباحث گذشته  و بیان مهارت احساس شادی: آرزوی خوب کردن برای دیگران، انواع شادیها، عوامل رضایت مندی از زندگی، خیر آوری، خیر رسانی و خیر شناسی بصورت اجرای نمایش و نقاشی انجام گرفت.

اخبار خرداد تا آبان ماه

1) به مناسبت دهه کرامت میلاد امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) مراسم جشن در جلسات مهتاب برگزار شد.
2) در برخی جلسات گوشت نذری که توسط خیرین موسسه اهدا شده بود به بچه ها داده شد.
3) اردوی شبی در کلاس با حضور دو کلاس مهتاب 1 و 2 در ساختمان جمکران برگزار شد .
4) دریکی از جلسات کلاس، بچه ها عروسک و وسایل بازی از منزل آوردند و با هم لحظاتی مفرح، شاد و به یاد ماندنی سپری کردند.
5) بچه های مهتاب (1-2 ) در جشن غدیر که به دعوت یکی از خیرین در منزلشان برگزارشده بود شرکت کردند.
6) جشن غدیر در همه کلاس های مهتاب برگزار شد.
7) در برخی کلاس ها مراسم سوگواری سالار شهیدان هر هفته بعد از پایان جلسات به همراه خواندن زیارت عاشورا و اهدای نذری  برگزار می شد.

 

گزارش خرداد تا آبان ماه 97 جلسات آفتاب (آقا پسرها)

در این چند ماه جلسات مانند قبل در قالب 5 کلاس برای 50 نفر از بچه‌ها در مناطق نیروگاه، جمکران و شهر قائم قم برقرار بوده است.

کلاسها شامل موارد زیر بوده است:

بچه‌های آفتاب ١ :
زمان: صبح جمعه‌ها ساعت ۸:۳۰ الی ١١
مکان: ساختمان موسسه در محله جمکران.
تعداد و رده سنی بچه‌ها: حدود ١۵ نفر ـ مقطع راهنمایی
برنامه‌ها: قرائت و تمرین قواعد روخوانی قرآن کریم ـ  پذیرایی و گفتگو در مورد یکی از درس‌های کتاب فرهنگ‌نامه سبک زندگی ـ سرگرمی و ورزش ( دارت، پینگ پنگ، پانتومیم و… )

بچه‌های آفتاب ٢ :
زمان: پنجشنبه‌ها بعد از نماز ظهر.
مکان: حسینه‌ای در شهر قائم قم.
تعداد و رده سنی بچه‌ها: حدود ١۵ نفر، مقطع راهنمایی
برنامه‌ها: قرائت و تمرین قواعد روخوانی قرآن کریم ـ  پذیرایی و گفتگو در مورد یکی از درس‌های کتاب فرهنگ‌نامه سبک زندگی ـ سرگرمی و ورزش ( دارت، بازی‌های فکری و یک جلسه زمین چمن)

بچه‌های آفتاب ٣ :
زمان: جمعه‌ها ساعت ١٠ الی ١١
مکان: مسجد امام حسین منطقه نیروگاه.
تعداد و رده سنی بچه‌ها: ٨ نفر ـ مقطع راهنمایی
برنامه‌ها: قرائت و تمرین قواعد روخوانی قرآن کریم ـ  پذیرایی و گفتگو در مورد یکی از درس‌های کتاب فرهنگ‌نامه سبک زندگی  ـ سرگرمی و ورزش ( دارت، پینگ پنگ، پانتومیم و… )

بچه‌های آفتاب ۴ :
زمان: جمعه‌ها ساعت ١٠ الی ١٢
مکان: مسجد امام حسین ع منطقه نیروگاه.
تعداد و رده سنی بچه‌ها: ۷ نفر ـ مقطع ابتدایی.
برنامه‌ها: کتاب سرودهای آسمانی (انس با قرآن) ـ  پذیرایی و گفتگو در مورد یکی از داستان‌های کتاب خدا و قصه‌هایش) ـ نقاشی، سرگرمی و ورزش ( دارت، پینگ پنگ و پانتومیم و… )

بچه‌های آفتاب ۵ :
زمان: پنجشنبه‌ها ساعت ١٢ الی ١۴
مکان: ساختمان موسسه در محله جمکران.
تعداد و رده سنی بچه‌ها: ١٠ نفر ـ مقطع ابتدایی.
برنامه‌ها: کتاب سرودهای آسمانی (انس با قرآن) ـ  پذیرایی و گفتگو در مورد یکی از داستان‌های کتاب خدا و قصه‌هایش) ـ نقاشی، سرگرمی و ورزش ( دارت، پینگ پنگ و پانتومیم و….

اخبار کلاسها:
1) جلسه افطاری: در تاریخ 24 خرداد ماه برنامه افطاری با میزبانی خوب بچه‌های جلسه شهر قائم، و با حضور بچه‌های همه کلاسها برگزار شد.
2) سه نوبت برنامه استخر برای بچه ها داشتیم.
3) در روز عید غدیر برای بچه ها جشن برگزار شد.
4) چند نوبت برنامه پارک و فوتبال برای بچه ها داشتیم.
5) دو برنامه هیئت توسط بچه های دو تا از کلاسها برگزار شد که در آن همه کلاسها شرکت کردند.