بسمه تعالی

کلاس های مهتاب در سه مقطع سنی(7-11)، (11-14) و (14-18) به صورت هفت کلاس و با تعداد 110 کودک در مناطق مختلف محل سكونت ایتام در شهر قم برگزار شد.

برنامه آموزشی درسی آبان ماه مقطع سنی(14-18)
این ماه با اتمام سوره لقمان ومباحث اخلاقی پیرامون این سوره، با استمداد از خداوند مهربان ومشورت با اساتید گرامی محتوای درسی جدید ارایه شد. مبنا بر فرمایش پیامبر اکرم (ص) که حق دختر بر پدر است که سوره نور را به او بیاموزد، بر آن شدیم که در مقطع سنی(14-18) سوره نور و موضوعات مهم آن به بچه ها آموزش داده شود. تا پایان این دوره هر کدام از بچه ها که این سوره را حفظ کنند جایزه نفیسی دریافت کنند. از 21 آبان ماه این دوره آغاز شده است.

شرح محتوی:
1- قرائت سوره لقمان و آیاتی از سوره نور
2- مرور موضوعات گذشته، ذکر مبحث اخلاص (آیه 32)، نشانه ها وآثار آن و بیان موضوعات کلی سوره نور
3- خواندن آثار نظراهاری (شعر نو) در پایان درس.
4- پاسخ به پرسش ها پیرامون درس(10 دقیقه)

برنامه آموزشی درسی آبان ماه مقطع سنی (11-14)
این ماه با اتمام سوره لقمان و مباحث اخلاقی پیرامون این سوره، با استمداد از خداوند مهربان و مشورت با اساتید گرامی محتوای درسی جدید ارایه شد. با توجه به نیاز بچه ها به موضوعات اخلاقی در این دوره سنی، از آنجا که سوره حجرات را سوره اخلاق وادب نامیدند، تصمیم گرفته شد این سوره با استفاده از تفسیر نور آموزش داده شود. همچنین آموزش تجوید (حلیه القران سطح1) تدریس می شود.

از این ماه نام هر كلاس را با شماره معین می كنیم. شرح آموزش در هر كدام از كلاسها با ذكر نام:
کلاس مهتاب 3 (اهل کساء )روز یکشنبه عصر، کلاس مهتاب 1 (جمکران) وکلاس مهتاب 5 ( امیرالمومنین(ع)) در روز پنج شنبه عصر برگزار می شود. این برنامه آموزشی به شرح زیراست:
1- روخوانی کل سوره لقمان و 4 آیه از سوره حجرات با رعایت قوانین بیان شده در مبحث تجوید.
2- موضوعات آیه 32 لقمان(معنا و آثار اخلاص) بیان شد، یادآوری از مباحث گذشته و توضیحاتی کلی پیرامون سوره حجرات داده شد.
3- تجوید: تلفظ حرکات عرب ومباحث وقف ( به صورت عملی). با خواندن آیه 1 و 2 سوره حجرات تمرین شد.
4- چینش پازل (2حدیث با موضوع اخلاص)
5- نقاشی با موضوع محرم

 برنامه آموزشی درسی آبان ماه مقطع سنی (7-11)
کلاس مهتاب 7 (کمیته امداد) درروز پنج شنبه، کلاس مهتاب 4 (اهل کساء) در روز چهارشنبه و کلاس مهتاب 6 (امیرالمومنین(ع)) در روز سه شنبه برگزار می شود.
1- قرآن کریم در یکی از کلاس ها به پیشنهاد بچه ها از روی کتاب درسی بچه ها خوانده ‌شد. در دیگر کلاس ها سوره تکویر تا آیه 20 خوانده شد.
2- حفظ سوره قریش، فیل ومرور سوره کافرون
3- تجوید موضوع، او کشیده، سکون ( به صورت عملی) در آیات خوانده شده، تمرین می شود.
4-مباحث اخلاقی پیرامون آداب و فضیلت سلام گفتن، آثار و نتایج قهر وآشتی با بیان داستان و شعر و حدیث از پیامبر(ص) و امام صادق (ع) و امام حسین (ع) تفهیم شد.
5- در این ماه بچه ها نقاشی با موضوع آزاد ومحرم کشیدند.
6- با فرا رسیدن شهادت امام سجاد (ع) مربیان فضایل و کتاب امام (ع) را معرفی کردند.
7- حل کتاب سرگرمی های قرآنی تا  صفحه 42.

 اخبار آبان ماه کلاس ها
1- اهدای کتاب به کتابخانه توسط مربی و بچه ها ی کلاس جمکران.
2- بچه ها این ماه در یكی از جلسات آش نذری میل كردند.
3- ذبح گوسفند قربانی كه توسط یكی از خیرین اهدا شده بود و اهدا گوشت آن به بچه های كلاس جمكران.
4- اهدای جوایز در آزمون کلاسی (جمکران)
5- تفکیک کلاس مهتاب جمکران به دومقطع (11-14) و(14-18) سال با دو مربی
6- ارایه محتوای درسی جدید برای دومقطع (11-14) و (14-18) سال
7- برگزاری جلسه ماهیانه مربیان (شنبه آخر هر ماه)، این جلسه با حضور 4 نفر از مربیان برگزار شد. مربیان مقطع سنی (7-11). درباره نحوه تدریس شان توضیح دادند. و پیشنهاد داده شد که در روش تدریس شان از نمایش خلاق، نقاشی از داستان تعریف شده توسط بچه ها و آموزش به صورت بازی انجام گیرد. همچنین درمورد برنامه 28 صفر نظراتی ارایه شد.

تغذیه آبان ماه
تهیه بسته غذایی حاوی مغزجات ( پسته، کشمش، نخودچی، انجیر خشک، بادام زمینی، شکلات، تخمه). شیرین عسل، بیسکویت، کلوچه نادری، نان و پنیر و سبزی، آش رشته. شیرینی (محصول کارگروه اشتغال موسسه)

برگزاری کلاسهای آفتاب برای پسرها
خوشبختانه با استفاده از تجربیات بدست آمده از کلاسهای مهتاب (دختران) توانستیم کلاس پسران را با نام آفتاب راه اندازی کنیم. این کلاس در محل ساختمان جمکران با تعداد 6 نفر از پسران 12 تا 17 سال و با مربیگری حجت الاسلام و المسلمین قدمگاهی تشکیل شد. ایشان دارای لیسانس شیمی و تحصیلات حوزوی می باشند. امید است در آینده تعداد بچه ها افزایش یافته و همانند کلاسهای مهتاب (دختران) کلاسها را افزایش دهیم.

به اشتراک بگذارید