حضرت زهرا (س) در روايات اهل سنت مناقب وفضايل بسياري دارد كه پذيرش حداقل يكي از آنها او را برتر از تمام زنهاي عالم قرار مي دهد .
1ـ فاطمه برترينِ زنان بهشت « عن ابي سعيد قال : قال رسول الله (ص) : فاطمة سيدة نساء اهل الجنة الاماكان من مريم بنت عمران . »(1) فاطمه برترين زنان اهل بهشت است بجز مريم . و در روايت ديگر لفظ مريم وجود ندارد : « فاطمة سيدة نساء اهل الجنة »(2)
2 ـ عفت و پاكدامني فاطمه(س) به طرق متعدد روايت شده است كه خداوند به خاطر پاكدامني فاطمه(س) او و ذريه اش را وارد بهشت مي كند و يا اينكه او و ذريه اش را برآتش جهنم حرام كرده است .« عن عبدالله بن مسعود قال قال رسول الله صلي الله عليه وسلم : ان فاطمة حسّنت فرجها وان الله عزوجل ادخلها باحصان فرجها وذريتها الجنة . »(3) ونيز روايت كرده اند : « عن عبد الله بن مسعود قال قال رسول الله (ص) : ان فاطمة احصنت فرجها فحرم الله ذريتها علي النار . »(4) 1 ـ صحيح بخاري ج4 ص 219 باب مناقب فاطمه ، و مسند احمد بن حنبل ج3 80 2ـ صحيح ج4 ص 209 باب مناقب فاطمه ، و مسند احمد حنبل ج 5 ص 391 و فضايل الصحابه / احمد بن شعيب نسائي ص 58
3ـ المعجم الكبير / طبراني (م 360 ) ج3 ص42 رقم الحديث 2625 ومجمع الزوائد / الهيثمي (م807) ج9 ص203 باب مناقب فاطمه (س) وكنز العمال / متقي هند ( م975 ) ج12 ص111 / تحقيق الشيخ البكري حياني و شيخ صفوة السقا و فيض القدير / محمد عبدالرؤف المناوي ( م1331 ) ج2 ص587 /تحقيق احمد عبد اسلام . 4ـ مستدرك حاكم نيشابوري ( م 405 ) ج3 ص152 و شرح نهج البلاغه/ ابن ابي الحديد ج18 ص252 و تظم درر السمطين ، زرندي حنفي ( م 750 ) ص180 والجامع الصغير / جلال الدين سيوطي ( م911 ) ج1 ص352 وكنز العمال / متقي هندي ( م975 ) ج12 ص 108 و فيض القدير / المناوي ( م1331 ) ج2 ص587 و تاريخ بغداد/ ابي بكر احمد بن علي خطيب البغدادي ( م 463 ) ج3 ص266 /تحقيق مصطفي عبدالقادر عطا وتاريخ دمشق / ابن عساكر ( م571 ) ج14 ص174 /تحقيق علي شيري و ميزان الاعتدال ، الذهبي ( م748 ) ج3 ص217 /تحقيق علي محمد البجاوي والكشف الحثيث / برهان الدين حلبي ( م 841 ) ص202 /تحقيق صبحي السامرائي ولسان الميزان ابن حجر عسقلاني ( م 852 ) ج4 ص322 و ذكر اخبار اصبهان / حافظ ابي نعيم ( م403 )
3 ـ عدم حيض و نفاس براي حضرت فاطمه(س) كتابهاي حديث و تفاسير اهل سنت در مورد حيض بسياري از زنها از جمله عائشه حفصه و صفيه و ديگران مطالبي زيادي دارد ولي در مورد حضرت فاطمه(س) هيچ مطلبي ندارد . بلكه بالاتر احاديثي وجود دارد كه حضرت فاطمه(س) از حيض و نفاس كاملاً بدور بوده و همين جهت او را زهرا نيز مي گفتند . فيض القدير مي نويسد : « و في الفتاوي الظهيرية للحنفيه ان فاطمة لم تحض قط ولما ولدت طهرت من نفاسها بعد ساعة لئلا تفوتها صلاة قال و لذلك سميت بالزهراء و قد ذكره من صحبناها المحب الطبري في ذخائر العقبي في مناقب ذوي القربي واورد فيه حديثين انها حوراء آدمية طاهرة مطهرة لا تحيض ولايري لها دم في طمث ولا ولادة . »(1) در كتاب فتاواي ظهيريه مذهب حنفي نقل شده است كه حضرت فاطمه(س) هرگزحائض نمي شد و در مواقع زايمان بلا فاصله از نفاس پاك مي شد تا نمازش قضا نشود وبه همين جهت او را زهرا ناميدندواز دوستان ما آقاي محب طبري در كتاب خود ( ذخائر العقبي في مناقب ذوي القربي ) حديث فوق را ذكر نموده است وحديث دومي را نيز نقل كرده است كه حضرت فاطمه(س) حور العين آدمي است و پاك وطاهر بوده و هرگزحائض نمي شود ، نه خون حيض را مي بينيد و نه خون نفاس را . مدرك فتاواي ظهيريه، روايتي است از ابن عباس،كه مي فرمايد : « قال رسول الله صلي الله عليه و سلم : ابنتي فاطمة حوراء آدمية لم تحض و لم تطمث و انها سماها فاطمه لان الله فطمها و محبيها عن النار .»(2) پيامبر (ص) فرمود : دخترم فاطمه(س) حور العين آدمي است هيچگاه حائض نشده و خون نمي بيند و علت اينكه او را فاطمه ناميدم به خاطر اين بود كه خداوند او و دوستانش را از آتش جهنم نجات داده است .
4ـ فاطمه پاره تن پيامبر(ص) احاديث بسيار زيادي در منابع اهل سنت وجود دارد كه پيامبر(ص) فرموده است : فاطمه پاره تن من است . « ان فاطمة بضعة مني يريبني ما يريبها .»(3) فاطمه پاره تن من است هركس او را آزاردهد مرا آزار داده است . 1ـ فيض القدير شرح الجامع الصغير/ مناوي ج4 ص555 . 2ـ تاريخ بغداد / خطيب بغدادي ج12 ص328 بحث غانم بن حميد بن يونس رقم 677 و كنز العمال / متقي هندي ج12 ص109 رقم الحديث 34226 و ينابع المودة / قندوزي حنفي ج2 ص 121 رقم الحديث 354 . ومدارك شيعي : حدائق الناضره/ محدث بحراني ج3 ص296 ، و نوادر المعجزات/ محمد بن جرير طبري شيعي ص81 و الغدير / علامه اميني ج3 ص18 و مستدرك سفينة البحار/ شيخ علي نمازي ج8 ص248 . 3ـ المجموع / محيي الدين النووي ( م676 ) ج 20 ص234 والمبسوط / سرخسي ( م 483 ) ج30 ص288 والمغني / عبدالله بن قدامه ( م 620 ) ج8 ص525 و ج12 ص 66 و الشرح الكبير/ عبدالرحمن بن قدامه ( م628 ) ج12 ص72 وكشف القناع / منصور بن يونس بهوتي (م1051) ج6 ص 541 وفضائل الصحابه / احمد بن حنبل ( م303 ) وسنن نسائي ( م 303 ) ج5 ص97 / رقم الحديث 8370 وامالي / حافظ ابو نعيم ص45 . و در حديث ديگر فرموده است : « ان فاطمه بضعة مني من اغضبها اغضبني . »(1) فاطمه پاره تن من است هر كس او را به غضب در آورد مرا به غضب در آورده است .
5 ـ فاطمه(س) مورد احترام پيامبر(ص) « كانت فاطمة اذا دخلت عليه صلي الله عليه وسلم ، قام اليها فقبلها . »(2) هر زماني كه فاطمه(س) بر پيامبر (ص) وارد مي شد ، حضرت پيامبر(س) به احترام او برمي خاست و او را مي بوسيد .
6 ـ حرمت همسر ديگر برعلي(ع) درحيات فاطمه(س) عمر بن شاهين از ابن داود نقل مي كند كه : « حرم الله علي علي رضي الله عنه ان ينكح علي فاطمة في حياتها لقول الله تعالي : و ما آتاكم الرسول الله فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهو . فلما قال النبي صلي الله عليه و سلم : لا آذن لم يكن يحل لعلي رضي الله عنه ان ينكح علي فاطمة الا ان يأذن رسول الله صلي الله عليه وسلم . »(3) ابن ابي داود مي گويد خداوند زن ديگر را در طول حيات فاطمه (س) بر حضرت علي(ع) حرام نموده بود ، زيرا طبق آيه قرآن ، با نهي پيامبر(ص) زن ديگر بر حضرت علي(ع) حلال نبود مگر اينكه پيامبر (ص) اجازه مي داد .
7 ـ فاطمه از اصحاب كساء « قالت عائشه : خرج النبي صلي الله عليه و سلم غداة و عليه مرط مرحل من شعر اسود فجاء الحسن بن علي فادخله ثم جاء الحسين فدخل معه ثم جائت فاطمه فادخلها ثم جاء علي فادخله ثم قال : انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا .»(4) پيامبر(ص) بامدادي] به طرف خانه فاطمه(س)[ راه افتاد در حالي عباي راه راه از موي سياه بر دوش داشت ، هنگامي كه حسن بن علي وحسين بن علي فاطمه زهرا (س) و حضرت علي (ع) به ترتيب بر او وارد مي شدند همه را در زير عبا قرار داد سپس فرمود : همانا خداوند اراده كرده است كه هر گونه پليدي ونا پاكي را از شما اهل بيت دور نموده و شما را پاك ومنزه قرار دهد. 1ـ فضائل الصحابه / احمد بن حنبل ( م303 ) ص78 و صحيح بخاري ج4 ص210 /باب مناقب المهاجرين و فضلهم و فتح الباري/ ابن حجر ج7 ص63 و مصنف ابن ابي شيبة ( م235 ) ج 7 ص 526 والآحاد و المثاني/ ابن ابي عاصم ( م 287 ) ج 5 ص361 وسنن الكبري النسائي ( م 303 ) ج5 ص97 رقم الحديث 8371 وخصائص امير المؤمنين / نسائي ( م303 ) ص121 والمعجم الكبير / طبراني ( م360 ) ج22 ص404 وكنز العمال/ متقي هندي ج12 ص108 رقم الحديث 34222 .
2ـ عون المعبود شرح سنن ابي داود / محمد شمس الحق عظيم آبادي ( م 1329 ) ج 14 ص 87 . وموارد الظمآن/ هيثمي ( م807 ) ص549 / تحقيق محمد عبدالرزاق حمزه . 3ـ فضائل سيدة النساء / عمر بن شاهين ص35 4ـ صحيح مسلم ج7 ص130 كتاب فضائل الصحابة باب فضائل اهل بيت النبي . ترمذي نيز همين حديث را در صحيح خود از ام سلمه نقل مي كند با اين تفاوت كه حضرت رسول (ص) فرمود : « اللهم ان هؤلاء اهل بيتي فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا . »(1) احاديثي متعددي در منابع معتبر اهل سنت نقل شده است كه بعد از نزول آيه تطهير تا شش ماه هر روز پيامبر (ص) هنگامي كه براي نماز صبح مي رفت با صداي بلند مي فرمود : « الصلاة يا اهل البيت انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا . »(2)
8 ـ بغض فاطمه(س) علامت نفاق « وكذا من النفاق بغض السيدة فاطمة و الحسن و الحسين و آل البيت و قد وقع في جناية بغضهم معاويهواصحابه و آله بني اميه الا نفرا يسيرا منهم كعمر بن عبد العزيز . »(3) يكي از علائم نفاق بغض حضرت فاطمه(س) و حضرت حسن (ع) و حضرت حسين(ع) و آل بيت عليهم السلام مي باشد . معاويه و ياران و ذريه و تمام بني اميه جز اندكي( مانند عمر بن عبدالعزيز ) مرتكب اين جنايت شدند .
9ـ اولاد فاطمه فرزندان پيامبر(ص) « عن رسول الله صلي الله عليه و سلم قال : قال كل بني بنت بنوابيهم الا اولاد فاطمه رضي الله عنها فانهم اولادي . »(4) از پيامبر (ص) نقل شده است كه فرمود : فرزندان دختر فرزندان پدرانشان مي باشند مگر فرزندان فاطمه (س) كه فرزندان من مي باشند .
پی نوشتها:
1ـ صحيح ترمذي ج5 ص31 رقم الحديث 3258 / تحقيق عبدالرحمن محمد عثمان .
2ـ صحيح ترمذي ج 5 ص31 رقم الحديث 3259 و مسند احمد بن حنبل ج3 ص285 والمعجم الكبير/ طبراني ج3 ص256 رقم الحديث2671 و 2672 ومنتخب مسند عبد بن حميد ص369 و فتح القدير / شوكاني ج4 ص279 تفسير سوره احزاب وخصائص امير المؤمنين / نسائي ص49 / تحقيق محمد هادي الاميني وكتاب السنة / عمرو بن ابي عاصم ص589 /تحقيق محمد ناصر الدين الآلباني .
3ـ صحيح شرح العقيدة الطحاويه ، ص651 . 4ـ فيض القدير/ المناوي ج5 ص22 و السير الكبير/ شيباني ( م189 ) ج1 ص329 و بدائع الصنائع / ابوبكر كاساني ج7 ص345 و حاشيه رد المحتار ، ابن عابدين ج3 ص312 و سبل السلام ، ابن حجر عسقلاني ج4 ص99 وعلموا اولادكم محبه آل البيت ص94 وفلك النجاة / محمد فتح الديني حنفي ص35 .
سيد ابوالحسن باقري
نظرات کاربران (بدون نظر)
ثبت و ارسال نظر