هادی محقق در توضیح اجرای این طرح نوشت:
چندی قبل یکی از دوستان با من تماس گرفت و گفت: می خواهد ماهی ده میلیون تومان برای ده خانواده از ایتام پرداخت کند. بنظرم خیلی ایده جالبی بود؛ زیرا با این کار می شد بخش مهمی از مشکلات ده خانواده را حل کرد. در واقع، کاری کرد که سطح زندگیشون تغییر کنه و برخی نگرانیهاشون کاملاً رفع بشه. ما هم پس از بررسی، لیستی به همراه گزارشی از وضعیت ده خانواده در مناطق تحت پوشش را که دارای مشکلات خاص بودند برای دوستمان فرستادیم و ماهانه این عزیزان را به ماهانه قبلی آنها اضافه کردیم.
در ادامه، لیست خانواده ها به همراه گزارش مختصر و تصاویری از وضعیت زندگی این خانواده ها ارائه می شود:

۱) خانواده جاویدان
دارای سه فرزند(متولد ۸۸ – ۸۲) و در یکی از مناطق محروم جنوب کرمان زندگی می کنند. هر سه فرزند مشکل ژنتیک داشته و باید بطور مداوم دارو مصرف کنند؛ در غیر این صورت دچار مشکلات کلیوی و نابینایی می شوند. هزینه داروها بیش از ۳ میلیون تومان است؛ ولی مادر قادر به تهیه این مبلغ نبوده و بعد از جمع آوری مبلغ دو میلیون تومان، مقداری از داروها را تهیه کرده و تا زمانیکه پول به اندازه کافی جمع آوری کنند از همین داروها مصرف می کنند. در حال حاظر، بخاطر وامی که برای تعمیر منزل از کمیته امداد دریافت کرده اند مستمری ماهانه ای نیز دریافت نمی کنند.

۲) خانواده مهدی خواه
این خانواده که ۴ کودک هستند، ساکن یکی از روستاهای قلعه گنج بوده و بدون والدین خود و به تنهایی در کپر زندگی می کنند.
پدر خانواده فوت کرده و مادرشان نیز دچار بیماری اعصاب بوده و پس از ازدواج مجدد به بندرعباس رفته است.
کبری، دختر بزرگ خانواده که ۱۵ سال سن دارد، سرپرستی خانواده را برعهده گرفته و از بچه ها مراقبت می کند و حسین، فرزند دیگر خانواده با ۱۲ سال سن که در کلاس ششم درس می خواند، برای کمک خرجی خانواده به کارگری می رود.
رابط موسسه با این خانواده ارتباط نزدیکی داشته و در مدیریت هزینه ها به آنها کمک می کند.

۳) خانواده رضایی
خانم رضایی با سه فرزند، در یک منزل استیجاری زندگی کرده و ماهیانه مبلغ ۳۰۰ هزار تومان اجاره خانه پرداخت می کنند.
فرزند بزرگ ایشان، دختر ۱۷ ساله و در رشته خیاطی مشغول است، دختر دوم ۱۵ ساله و فرزند آخر، پسر ۱۳ ساله است. ‌ خانم رضایی برای تأمین مخارج زندگی خانواده به کار روزمزدی مشغول است. این خانواده ماهیانه مبلغ ۴۱۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه زندگی، از موسسه دریافت می کنند.

۴) خانواده خانم حسینی
خانم حسینی با چهار فرزند، در یک منزل استیجاری زندگی کرده و ماهیانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان اجاره خانه پرداخت می کنند. فرزند بزرگ ایشان، دختر ۱۹ ساله و فرزندان دیگر، پسر ۱۵ ساله و دختر ۱۳ و ۷ ساله هستند. پسر ایشان، مشکل شنوایی دارد و در کام دهان، عارضه ای داشته که باید عمل شود. خانم حسینی با انجام خیاطی برای دوستان و همسایگان، امورات زندگی رامی گذرانند. این خانواده ماهیانه مبلغ ۳۲۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه زندگی، از موسسه دریافت می کنند و در حال حاضر، بخاطر پول رهن خانه مقروض هستند.

۵) خانواده خانم فاضلی
خانم فاضلی با چهار فرزند(دو پسر ۲۰ و ۱۷ ساله و دو دختر ۱۲ و ۱۸ ساله)، در یک منزل استیجاری زندگی کرده و ماهیانه مبلغ ۸۰۰ هزار تومان اجاره خانه پرداخت می کنند. یکی از فرزندان خانم فاضلی که ۱۷ سال سن دارد معلول است. فرزند پسر بزرگتر، به عنوان شاگرد، در یک مغازه خیاطی مشغول بکاربوده و تمام حقوق خود را صرف پرداخت اجاره خانه شان می نماید. این خانواده ماهیانه مبلغ ۱۴۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه زندگی، از موسسه دریافت می کنند.

۶) خانواده خانم حسینی
خانم حسینی با چهار فرزند(سه فرزند دختر ۱۲ ، ۱۸ و ۲۰ ساله و یک فرزند پسر ۱۱ ساله)، در یک منزل استیجاری زندگی کرده و در حال حاضر، بخاطر پول رهن خانه مقروض هستند. خانم حسینی در خانه به قالی بافی مشغول می باشد. این خانواده ماهیانه مبلغ ۲۸۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه زندگی، از موسسه دریافت می کنند.

۷)خانواده خانم رضایی
خانم رضایی با دو فرزند، در روستا و در یک منزل استیجاری زندگی می کنند. ایشان فرزندان دیگری هم دارند که همگی ازدواج کرده اند؛ اما از آنجا که داماد ایشان اعتیاد دارد و دو فرزند پسر دیگرهم که ساکن شهر دیگری هستند، متاهل بوده و صاحب فرزند و اجاره نشین، توانایی کمک به مادر خود را ندارند.
شغل رایج در این روستا کشاوزری، کاشت و برداشت سبزیجات است و خانم رضایی در مواقعی که کمر درد نداشته باشند در مزرعه کار می کنند. ایشان، ماهیانه مبلغ ۲۵۰ هزار تومان بابت اجاره خانه و مبلغ ۲۰۰ هزار تومان بابت تهیه داروی بیماری فرزند پسر ۱۵ ساله خود که دچار روماتیسم است پرداخت می کنند. خانم رضایی. این خانواده ماهیانه مبلغ ۹۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه زندگی، از موسسه دریافت می کنند.

۸) خانواده خانم عطایی
همسر خانم عطایی کمتر از دو ماه است که بر اثر بیماری کرونا فوت شده و ایشان که مادری جوان است، سرپرستی فرزندان کوچک خود را برعهده دارد. از آنجا که فرزندان خانم عطایی کوچک و نیازمند مراقبت مادرهستند، شرایط کار در بیرون از منزل، جهت امرار معاش برای مادر میسر نیست و از طرفی خانواده ای نیز ندارند که تحت حمایت ایشان قرار بگیرند و هزینه های زندگی خود را تأمین کنند.

۹) خانواده خانم جعفری
خانم جعفری با ۵ فرزند که بزرگترین آنها دختر ۱۸ ساله ای هست، در یک منزل استیجاری ساکن هستند. همسر خانم جعفری به علت سقوط از داربست فوت کرده و پس از آن سرپرستی خانواده برعهده ایشان قرار گرفته است، که تأمین هزینه مخارج زندگی(کرایه منزل، خواراک و پوشاک و. . .) برای ایشان با ۵ فرزند، دشوار می باشد.

۱۰) خانواده خانم حسینی
خانم حسینی با خانواده ای پر جمعیت (۱۰ نفره) با ظاهری حاکی از زندگی بسیار سخت، که همگی در یک خانه استیجاری بسیار قدیمی در منطقه جمکران ساکن هستند. خانه ای که تنها وسیله ی گرمایشی آن یک چراغ نفتی بوده و درب ورودی اتاق پتویی جهت گرم ماندن خانه نصب شده است.
خانم حسینی به همراه خانواده، سه سالی هست که از افغانستان به ایران مهاجرت کرده اند و از همان ابتدای سکونت، همسر ایشان به دلیل نارسایی قلبی فوت می کند و با مرگ ایشان مشکلات خانواده دو چندان می شود.
یکی از مشکلات جدی آنها، پسر دوم خانواده است که به همراه همسر و دو فرزندش در کنار مادر زندگی می کنند. وی که زمانی نان آور کل خانواده بوده است؛ به دلیل تصادفات متعدد و افتادن از موتور و همچنین کـار سنگین در بنّـایی، از ناحیه مهره های کمـر دچـار مشکلات جـدی شده و قادر به کار کردن نیست. مادر می گوید: متأسفانه به پیشنهاد یکی از دوستان پسرش، برای کاستن درد کمر، مواد مخدر مصرف کرده و پس از آن اعتیاد پیدا کرده و مشکلی به مشکلاتشان اضافه شده است. یکی دیگر از مشکلات جدی این خانواده، بنیامین ۵ ساله، نوه دختری خانم حسینی است. مرجان که از شوهرش جدا شده، با مادرش زندگی می کند و در حال حاضر با کار کردن در کارخانه تولید دمپایی عهده دار مخارج زندگی کل خانواده است، با چهره ای غمگین از دردش می گوید: پسرم بنیامین، در روز مراسم عزاداری فوت پدرم، هنگام بازی در حیاط، بطریی که کنار ماشین لباسشویی قرار داشته و حاوی جوهر نمک بوده سر می کشد. بعد از آن حدود ۳ سالی می شود تنها غذایی که می تواند بخورد شیر است. بنیامین شرایط بسیار سختی دارد و نیاز به درمان دارد. خانم حسینی خود نیز دچار ناراحتی قلبی بوده و نیازمند عمل جراحی کیسه صفرا می باشد.