همانطور که احتمالاً بدانید، موسسه از ۵ سال قبل کلاسهای آفتاب را برای آقا پسرها آغاز کرده. خیلی از آقا پسرها الان بزرگ شده اند (متوسط ۱۷ سال) و ما برنامه را برای آنها از قالب کلاس به یک دورهمی تبدیل کردیم.

دورهمی ما دو بخش دارد:

بخش اول: تدبر در قرآن، که آیه‌ای خوانده می شود و بچه ها در مورد آن فکر می کنند و نظرشان را می دهند. این ماه آیه ۱۲۳ سوره نساء با موضوع اینکه ما با آرزو به جایی نمی‌‌رسیم و باید تلاش کنیم، مورد صحبت ما بود.

بخش دوم: همیشه یک مهمان از مشاغل یا تخصص های خاص داریم که با بچه ها گفتگو می کند. 

سعی داریم جلسات، گفتگو محور باشد و همه صحبت کنند. این هفته، آقای فرید اسماعیلیان کارشناس اقتصاد و برگزار کننده سمینارهای اقتصادی و کار آفرینی، مهمان ما بودند.

گزیده مطالب:

برخی شرایط که تعیین کننده آینده ما هستند در اختیار ما نیستند (مانند شرایط اقتصادی خانواده، کشوری که در آن زندگی می کنیم و…)؛ اما برخی شرایط در اختیار ماست؛ مثل تلاش و استعدادهای ما. روی اینها باید سرمایه گذاری کرد.

هیچ شغلی بد نیست؛ ولی شغل مورد نظر را باید با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خودمون انتخاب کنیم. بنابراین قبل از هر چیز باید خودمان را بشناسیم. ویژگیهای خودتون رو روی کاغذ بنویسید.

آیا درون گرا هستید یا برون گرا، ریسک پذیر هستید یا محتاط. مثلاً انسان درونگرا می تواند حسابدار خوبی باشد.

اونی که دوست دارید بشوید مهم نیست؛ اونی که هستید مهم است. توانایی‌های خود را بشناسید.

از بین تخصص یا تحصیل، تخصص را انتخاب کنید. برای کار فرما تخصص مهم است نه تحصیل.

این که می گوییم به فلان شغل علاقه مندیم یک توهم هست. زیرا ما خیلی از شغل ها را هنوز ندیده ایم. علاقه از شناخت ایجاد می شود و باید شناختتون از خیلی از مشاغل در حد قابل قبول باشد.

نتیجه:

اول خودتون را بشناسید.

دوم در یک کار بر اساس شخصیت خودتون تخصص پیدا کنید.

سوم در آن کار تداوم داشته باشید و این شاخه اون شاخه نکنید.