بسم الله الرحمن الرحیم

گزارش جلسه كادر آموزش موسسه، شنبه 1394/11/24 در ساختمان آموزش و اشتغال موسسه(جمكران)

 جلسه گروه آموزش با حضور خانمها دکتر معلمی(فوق تخصص روانشناسي كودك و نوجوان) ، فردوسی ، جوادی ، موسوی نژاد ، خسروي،مظلومي و آقایان محقق و هدایتی مهر از ساعت 15 تا 17 برقرار شد.

پس از قرائت قرآن آقای محقق  اشاره داشتند ما تصميم داريم در كنار حل مشكلات معيشتي خانواده ها مسايل روحي و همچنين تربيتي ايتام را با کمک مربیان و خانم دکتر معلمی پيگيري نماييم. با توجه به اينكه عنوان مدد كاري براي بچه ها جذاب نيست ما از طريق كلاسهاي آموزشي موسسه و توسط مربيان قصد داريم در كنار آموزشهاي قراني اين موضوع را پيگيري كنيم. چشم انداز موسسه آن است كه  ايتام در آينده انسانهايي شريف باشند.

سپس آقاي محقق  مواردي از ناهنجاري را كه طي 5 سال سابقه كاري و ارتباط خود با ايتام لمس كرده اند را به شرح ذيل بيان نمودند:
1) عدم خودباوری
2) انزوای در جامعه
3) نداشتن تکیه گاه مناسب (خانواده و دوست شايسته)
4) عدم تمایل به اشتغال
5) سطح علمی پايين كودكان(اغلب اين كودكان بسياري از دانسته هايي كه لازم است  يك كودك يا نوجوان بداند را  نمي دانند مثلا بسياري از شخصيتهاي مهم را نمي شناسند و كتابهاي مهم آنها را نخوانده اند)
6) خلاء عاطفی مخصوصا در دختر خانم ها
7) لوس شدن بچه ها توسط مادر

 سپس خانم دكتر معلمي  گفتند: با توجه به مشکلات بچه ها بسيار مهم است تا مهارتهاي زندگي را براي اين عزيزان آموزش دهیم و همه موارد فوق در مهارت خودآگاهی خلاصه می گردد. یعنی خصوصیتها و نقاط قوت و ضعف و نیازهای ما چیست . کسی که مهارت شناخت  نیازهای خود را ندارد نمی تواند در آينده آن را حل كند.نداشتن اين توانايي در آينده براي كودك ايجاد سردرگمي در هويت مي كند.
در خودآگاهی شخص مي تواند  احساسات خود را بشناسد و آن را تقویت کرد.
فردی که احساسات خود را بشناسد می تواند مشکل خود را حل کند و آموزش تقویت احساسات برنامه ریزی شده است.
خیلی از بچه ها ممکن اضطراب داشته باشند همین که احساسات خود را بشناسند راحت تر مي توان آنرا حل كرد. در برنامه ی  آموزشی می توان با بازی و نقاشی و داستان  این مسائل را آموزش داد.

 سپس خانم جوادي در مورد كلاسشان گفتند: بنده حدود 35 دانش آموز دارم كه اغلب بچه ها بالای 16 سال  هستند. اغلب اين نوجوانان دچار دو بحران روحي مي باشند :
الف) ازدواج و نگرانی نسبت به آینده: بدليل وضعيت ضعيف اقتصادي و نبودن پدر، خواستگار شايسته كمتر دارند.
ب) عدم توانایی بر ادامه تحصیل.

 خانم معلمی: احتمالا  بچه ها آموزشهاي لازم جهت همسر و مادر شدن را ندارند و در  مهارت خودآگاهی آموزش این مسئله را داریم.بسياري از  دختر خانمها فكر مي كنند كه ازدواج پاياني بر مشكلات هست و اين ناشي از عدم شناخت آنها از ازدواج مي باشد.چه بسا ازدواج شروعي براي مشكلات جديد باشد و اگر ازدواجي درست صورت نگيرد مشكلات زيادي را ايجاد مي كند.همچنين با بيان هدف گذاري در زندگي و  چگونگی رسیدن به اهداف و ذكر نمونه های موفق با شرایط مشابه خود بچه ها مي توان به آنها كمك كرد.
از طرفي اکثر بچه ها مشکل معیشتی دارند.موسسه سعي دارد اين مشكل را تا حدودي  حل كند و طبق هرم نيازها مادامي كه ما نتوانيم نيازهاي اوليه فرد را حل كنيم نوبت به نيازهاي ثانويه نمي رسد.

سپس خانم مظلومي يكي ديگر از مربيان گفتند: در یک سال گذشته با بچه ها  پیشرفت خوبی داشتیم ولی بعضی از مسائل ارزشی را سخت قبول می کنند.

خانم معلمی:تاثير گذاري خانواده بر مسايل ارزشي و  بایدها و نبایدها  بیشتر است و مربي مي تواند با ارتباط با خانواده ها و همچنين با توجه به سن بچه ها اين مطالب را آموزش دهد.

بعد از آن آقای محقق گفتند: موسسه شروع کلاسها را بر دو مبنا قرار داده است: معارف اسلامی و مهارتهای زندگی. برای معارف اسلامي ما برنامه مناسبي تدوين كرديم كه بيش از يك سال است توسط مربيان اجرا مي شود.براي مهارتهاي زندگي نيز ما نيازمند يك برنامه قوي هستيم كه توسط خانم دكتر معلمي طراحي و نظارت بشود.همچنين ورود کتاب به زندگی بچه ها بسیار مناسب است و فرهنگ مطالعه به آينده آنها كمك مي كند. همچنين طرح «بپرس و بگو» از خانم دکتر انصاری(از خيرين فعال موسسه) نيز  مطرح شد.بر اساس اين طرح كتابهايي معين مي شود و بچه ها در مورد ان اظهار نظر مي كنند.

سپس خانم دكتر معلمی گفتند: پروتکل هاي خودآگاهي  آماده ست و با آموزش اجمالي مربيان مي توانيم آنها را در كلاسها اجرا كنيم.

بعد از آن خانم جوادی گفتند : ما در هفته دو ساعت بچه ها را در اختيار داريم و با محدودیت زمان آيا می توان برنامه ریزی کرد؟

خانم معلمی: کار اجرایی را دقیق نمی دانم ولی نیاز به برنامه ریزی دارد و روش آن به مربیان بستگی دارد.
اصول کلی  ما خودآگاهی، قضیه اعتماد به نفس، هویت و شناخت احساسات است. خوب است که برای مادران نيز  آموزش داشته باشیم و بسیار مهم است.

آقای محقق: ما در حال حاضر يك تيم دلسوز داريم كه مي تواند تصميمات منطقي بگيرد و بنده آماده ام تمامي مقدمات اجراي تصميمات را فراهم كنم. چالش های كودكان زیاد است و ما سعی بر آن داریم که مقدمات آموزش بچه ها و خانواده ها را فراهم كنيم  . بیستم هر ماه می توانیم در كنار پرداخت ماهانه با توجه به حضور مادران در موسسه  برای آنها نيز آموزش داشته باشیم .

در نهايت قرار شد تا خانم دكتر معلمي جزوه اي آماده كنند ودر اختيار مربيان قرار گيرد و هر ماه پيگير اجراي محتواي آن باشيم.

به اشتراک بگذارید